Att tillbringa en kväll i Mathias Dahlgrens matsal är, enligt Metros Björn af Kleen, som en mjuk kvällsflygning över Atlanten i första klass. Concorden har kommit till Stockholm.
Att tillbringa en kväll i Mathias Dahlgrens matsal är, enligt Metros Björn af Kleen, som en mjuk kvällsflygning över Atlanten i första klass. Concorden har kommit till Stockholm.

Mathias Dahlgren Matsalen

RESTAURANG. Jag flyger sällan förstaklass. Men jag misstänker att det påminner om känslan i Mathias Dahlgrens Matsalen, en av två svenska restauranger med två stjärnor i guide Michelin.

Det är som en mjuk kvällsflygning över Atlanten: dörren stängs till foajén, allt tystnar, en värdinna anländer med varsin mjuk kudde som nackstöd. Knaprig föda, som torkat torskskinn, landar på bordet. Man fuktar händerna på tjock handduk. Om man föredrar att dirigeras till "herrummet" är servetten vikt och kudden puffad när man återvänder.

Då detta är en flygning av den gamla fina skolan heter vår servitris Mercedes i förnamn, har blågrå ögonskugga och det mest naturliga av leende. Piloten, Mathias Dahlgren, syns inte till. Men hans värdinnor försätter ingen chans att förmedla vem som styr. När brödet bärs in, en miniatyrhamburgare på kolnad träbit, plus en tallrik med fem sorters fett, så som färsk ister, berättar Mercedes att upplägget har sina rötter i ”Mathias första matminne” – ett besök i en bagarstuga vid tre års ålder. Det är suggestiv personkult.
 
Liksom på flygresor äter man nonstop utan att någonsin bli alltför mätt – vilket är hela poängen med den typen av djupt oanständigt tidsfördriv som går under namnet avsmakningsmeny (6 rätter för 1300 kronor). Att mata utan att mätta – det är konstformen.

Det är som regin i utdragna tv-serier. Efteråt minns man enskilda scener: tärningarna belgisk gåslever. Den röda strängen råbiff med insprängda ostron på grått marmorfat (ett dyrt paislymönster uppstod). Den dallrande gelelika hjortryggen med kashmirmjukt sellerimos till blåröda glas Virginie de Valandraud från Bordeaux (ett extra glas kostade tydligen 255 kronor).

Det är oanständigt. Men uppassningen man erhåller för 6 600 kronor – mat, vin och dricks för två personer – är i alla fall så barockt lojal att man undrar var ens butler tagit vägen när man vaknar morgonen därpå.

Det är concorden som flyger på nytt. Blasieholmen tur och retur, varje natt.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset