Sophia Häggström driver den egna eventbyrån Smokk agency.
Sophia Häggström driver den egna eventbyrån Smokk agency.

När Sophia Häggström insåg att jobbet som sjuksköterska inte var något för henne bestämde hon sig för att läsa en YH-utbildning och bli projektledare istället. Utbildningen gav henne en väg in i branschen, vänner för livet och modet nog att starta sin egen eventbyrå efter examen.

– En oro jag hade innan var om min yrkeshögskoleexamen skulle tas på allvar och väga lika tungt som en högskoleexamen. Men den fördomen stämde inte alls överens med verkligheten. Utbildningen förbereder en väl inför det verkliga arbetslivet och har ett nära samarbete med företag på arbetsmarknaden, säger Sophia Häggström, 31 år från Göteborg.

Sophia hade jobbat som sjuksköterska i 1,5 år när hon bestämde sig för att yrket inte var rätt för henne och att det var dags att plugga något annat. Hon hade länge känt ett intresse för att jobba med event och marknadsföring och efter att ha googlat runt bland olika utbildningar landade valet slutligen på ”Event marketing och management” på Yrkeshögskolan i Göteborg, Yrgo.
– Det var jättekul att träffa likasinnade personer som brann för samma saker som jag. Vi läste mycket på kort tid och ibland kändes det nästan omöjligt, men man fick lära sig att fokusera, planera och jobba i grupp. Det hände väldigt mycket på det personliga planet under den här tiden, säger Sophia.

LÄS MER: Nu är det dags för årets YH-mässa

Rädslan för att prata inför en grupp jobbade hon sakta men säkert bort genom att öva på det under hela utbildningen. Till skillnad från när hon pluggade till sjuksköterska på högskolan bestod YH-utbildningen av mindre salsföreläsningar och tentor. Istället låg mycket fokus på kreativt arbete, workshops och att ta fram nya koncept för att sedan genomföra idéerna på riktigt.
– På högskolan var det ibland svårt att se kopplingen mellan kursen och programmet medan yrkesutbildningen kändes helt uppdaterad och följde en röd tråd. Vi fick träffa föreläsare från verksamma företag och jag utökade mitt kontaktnät med flera hundra personer det första halvåret.

När det var dags för praktik gjorde hon den på event- och PR-byrån Micael Bindefeld AB i Stockholm. Där jobbade hon med invigningar och jubileumsevenemang och förstod att det var den här typen av event hon ville fokusera på. När hon tog examen blev hon anställd som projektledare på byrån men ett och ett halvt år senare valde hon att säga upp sig, flytta hem till Göteborg och starta den egna eventbyrån Smokk agency.
– Efter sex månader hade jag mitt första event. Sedan blev det ringar på vattnet och kunderna rekommenderade mig vidare till andra. När kunderna kom tillbaka och jag fick nya uppdrag förstod jag att det nog skulle rulla på, men jag trodde aldrig att det skulle gå så snabbt.

LÄS MER: 8 frågor om YH-utbildningar

Enligt Sophia är den största utmaningen med att driva eget att planera hur hon ska disponera sin tid. I dag har Sophia anställt en till person i företaget och planen är att byrån ska fortsätta växa med fler kollegor.
– YH-utbildningen hade en stor betydelse för min karriär och det har den fortfarande. Många av dem jag arbetar med i dag, som leverantörer och konsulter, är kontakter som jag fick under utbildningen. Ett event är alltid live och går inte att göra om, allt måste stämma enligt plan och det finns en spänning i det. Det är det roligaste med mitt jobb. Man måste våga satsa för att vinna.

LÄS MER: ”Här lär jag mig mer på kortare tid”

Om Sophia Häggström

Ålder: 31.
Utbildning: Den tvååriga utbildningen ”Event marketing & management” på Yrkeshögskolan i Göteborg (Yrgo). Gjorde praktik på Micael Bindefeld AB i Stockholm.
Gör:
Jobbar som projektledare. Driver den egna eventbyrån Smokk agency och har kunder som Bokmässan, Arkaden och Jerrie & Maquire.
Framtidsdrömmar: ”Jag vill att Smokk agency ska växa. Om fem år vill jag ha ett team på fem personer som jag jobbar med och vi arrangerar även events utomlands.”

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset