INSPIRATION. All musik gratis på laglig väg. Det är Spotifys affärsidé. Men det är tack vare illegal fildelning och musikpirater som idén föddes. The Pirate Bay är den stora inspirationskällan för musiktjänsten.
– Egentligen är det ju det. Absolut! De får kredd för det, säger Daniel EK, vd och delägare av Spotify.

Musiktjänsten lanserades för två månader sedan på åtta europeiska marknader och målet är att användarna ska få tillgång till all musik som finns utgiven. Helt gratis, om man väljer det reklamfiansierade alternativet – reklam som spelas upp efter några låtar.

Enligt Daniel Ek kan man i dag erbjuda 4 miljoner ”streamade” låtar (musik som spelas upp i datorn och alltså inte laddas ned). Det är ungefär häften av de 7,5 miljoner verk som Stim, Sveriges Tonsättares Internationella Musikbyrå, har registrerade. Musiklexikonet Allmusic.com har i sin tur över 13 miljoner låtar listade.
– Men vi lägger till kanske 15-20 0000 nya låtar varje dag. Det är kanske tusen skivbolag som hört av sig till oss och vill att deras musik ska finnas med. Det är allt från sydafrikanska skivbolag till uzbekistanska. Vi upptäcker jättemycket hela tiden. En del har uppmärksammat att vi inte har Beatles, men det är det ingen digital tjänst som har i dag.

Det finns stora luckor alltså?
– Ja, men vi har en del exklusivt material också. Britney Spears nya ”Circus” hade vi försläpp på, en massa exklusiva Per Gessle-låtar och livelåtar med Nelly Furtado som inte finns någon ananstans.

Föddes Spotify ur ett musikintresse eller en affärsidé?
– Jag tror vi alla har ett musikintresse, men jag måste ändå erkänna att det var möjligheten som kändes väldigt bra. Folk lyssnar mer och mer på musik, men värdet i att äga enskilda låtar är inte lika stor längre. Vi ville göra det som pirattjänsterna var bra på – gratis, snabbt och tillgängligt - fast bättre och lagligt.

Hur många användare har ni idag?
– Vi pratar egentligen inte om hur många användare vi har. Det enda jag kan säga att att vår målsättning är att ha miljoner användare, oavsett om de är betalande eller annonsanvändare. Hittills har det gått bättre än förväntat.

Det stora lyftet kanske kommer när Ipred-lagen träder i kraft?
– Ja, det är positivt i sig. Den stora konkurrenten är piratkopieringen. Vi vill ju försöka få användare som i dag piratkopierar att bli lagliga användare. Men vi tror mer på att prata om tjänster. Det är det som behövs för att stävja piratkopiering.

Vad är det för tjänster?
– Vi har hur mycket idéer som helst och det är egentligen nästa steg som är mest spännande. Man kan dela spellistor med varandra, musikrekommendationer, karaoke, intervjuer, demoversioner, möjligheterna är oändliga. Någon skrev i ett forum att det vore kul att veta vad andra lyssnade på, men jag hann aldrig tipsa vår produktutvecklingsavdelning innan en annan användare skapade en sådan applikation. Det är häftigt.

Kommer Spotify att dyka upp i mobiltelefoner eller helt nya apparater?
– Det är ett område vi tittar på. Det är jättemånga hårdvaruföretag som hör av sig till oss, men först vi vill göra något som är otroligt bra för datorn.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset