Diplo kan spela vad som helst

”Jaså, Metro? Coolt, vi har den i Philadelphia också.” Diplo har flugit från New Orleans och ska om ett par dagar vidare till Tokyo, men först ett stopp i Stockholm.

Han slog igenom som producent och dj åt MIA. De båda utgjorde den första halvan av år 2005:s största hype. Sedan dess har Diplo flyttat till Brasilien och signat Bonde Do Role, som är med på klubb Pom Pom i kväll.
•• Dj, skivbolagsboss eller musiker, vad kallar du dig när folk undrar vad du jobbar med?
– Jag antar att jag bara säger musiker, fastän jag gör lite av varje. När jag ska skriva vad jag jobbar med i tullen blir det musiker. Fast det är ju inte ett riktigt jobb, mer som att man glider runt och gör grejer, det är inget nio-till-fem-jobb.
•• Vad är roligast?
– Jag tänkte på det på flyget hit, att 90 procent av det jag spelar är mina kompisars musik. Jag är ju hiphop-dj, men spelar bara sånt som folk spelat in hemma. Det är den musiken som känns mest spännande nu. Vad var frågan igen?
•• Vad är roligast?
– Haha, sorry. Det är att få resa runt överallt, att få komma till ställen som Stockholm, Tokyo, New Orleans, se likheter och skillnader och hur subkulturerna växer. Man får se hur kidsen tar emot musiken…
•• Är det som dj du får den mest direkta publikresponsen?
– Ja, från dansgolvet. Att dj:a är inte riktigt som att vara musiker, det är kreativt men inte på samma sätt. Det är en så omedelbar distributionsform av musik, jag kan spela en låt jag gjorde på flyget på vägen hit på en klubb här samma kväll. Det är så… De 300 eller 1 000 personerna på klubben, de kommer att höra det nu, och jag har full kontroll över det. Det känns grymt, även fast det är så småskaligt.
•• Är du gammalmodig som dj, spelar du bara vinyl eller kör du brända mp3:or och sånt också?
– Jag gör allt, allt som fångar mitt intresse. Ännu så länge gör jag allt spontant på plats, men när jag ska på turné i USA och använda dvd-skivspelare kommer jag att öva in ett set för första gången. Nu är det väldigt blandat, jag kollar vad det är för publik och försöker att spela något lokalt också. En dj:s jobb är att finnas där för publiken.
•• Vad ska du spela för svenskt på fredag?
– Jag vet inte, men jag ska ta reda på det. Han (Henrik Hallberg från Raw Fusion som närvarar) jobbar ju på ett skivbolag, jag ska kolla in deras grejer.
•• Vad har du hört från den svenska klubbscenen?
– Jag vill höra allt men ärligt talat har mitt huvud befunnit sig i Brasilien de tre senaste månaderna. Det var en svensk popgrupp som någon skickade tre mp3:or med som jag inte namngav, så jag har tyvärr ingen aning om vad de heter. Men de är jättebra.

Det är femte gången Diplo är i Stockholm på bara lite drygt ett år. Den första gången var på Tranan i januari i fjol – enligt Diplo en av hans bättre spelningar någonsin – och han har bara gott att säga om staden.
– Man, ni är så väldigt öppna här, kidsen älskar verkligen musik och är inte rädda. Det är en oerhört kunnig publik. De slår samman hiphop, dansmusik och elektro och gör det till något eget, inte alls som i USA.
I sommar kommer Diplo tillbaka till Sverige och spelar på Hultsfredsfestivalen. Då är det med Kanye Wests dj A-Trak.
•• Har du träffat Kanye?
– Bara en gång för fyra år sedan, innan han blev stor. Vi brukade byta låtar och skivor med varandra när jag fortfarande gick i college.
•• Har du träffat en massa storheter sedan du blivit känd?
– Nej, inte alls, tyvärr! Ibland möts våra vägar, jag såg Bubba Sparxxx på en flygplats för några dagar sedan men han ville inte ens prata med mig. Min flickvän sa till honom ”Diplo är ett stort fan, han älskar dina grejer”, men han var för upptagen för att hinna med mig. Så jag är fortfarande en vanlig snubbe.
•• Vad för musik skulle du aldrig spela ute?
– Jag kan inte säga någonting jag inte skulle kunna spela. Jag var på Jamaica, nej, St Vincent, i torsdags och spelade ”Cotton eye Joe” med Rednex…
•• … de är från Sverige.
– Jaså? Då så, där fick du ett svenskt band.
•• Tack…
– Jag spelade den i Karibien och hela stället exploderade! Om man reser runt i Karibien hör man dancehall, country och house. Så jag tog den, den är färdigmixad. Jag kan inte fatta hur bra den funkade, det var skitcoolt.
•• Det känns lite genant att det är den enda svenska artist du känner till…
– Alltså, visst, jag vet en massa äldre svenska artister jag gillar mer än Rednex, de finns väl inte ens längre?
•• De återförenades nyss.
– Alright! Jag kanske kan få dem att komma och gästa mig på Hultsfred? Men, för att återgå till frågan: det finns inget jag aldrig skulle spela.
•• På stadshotellen runt om i Sveriges landsbygd spelar alla dj:er ”The Grease medley”. Skulle du spela sånt?
– ”The Grease Medley”? ”Summer loving” och det? Nej, den skulle jag kanske inte spela. Eller jo, kanske. Jag ska faktiskt leta rätt på den på nätet och spela den på fredag (i kväll) bara för det.
•• Tack, vilken ära. Jag är smickrad.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset