Gustav Fridolin och hans tidigare vapendragare Åsa Romson med den berömda skylten som gav upphov till en rad skämt. OBS: Bilden är ett montage.
Gustav Fridolin och hans tidigare vapendragare Åsa Romson med den berömda skylten som gav upphov till en rad skämt. OBS: Bilden är ett montage.

Gustav Fridolin säger att hans mamma var med och introducerade tacotrenden i Sverige. Är det en politiker med hybris eller stämmer det? I en tid av ”fake news” är det viktigare än någonsin att inte lita blint på vad alla säger. Vi kontaktade ministerns mamma för att ta reda på sanningen.

Det finns de som gillar tacos. Det finns också de som älskar tacos. Alltså verkligen älskar. En av dem är 26-åriga Dennis Magnusson från Eslöv.

– Jag har en bild på tacos upphängd på jobbet, varje gång jag ser den blir jag sugen på tacos, säger han.

Förälskelsen har pågått ända sedan barnsben. Tidigare åt Dennis tacos varannan dag, men förra året flyttade han ihop med flickvännen vilket påverkade tacofrekvensen.

– Nu är det typ bara en gång i veckan, kanske två om jag har tur. Skulle jag välja själv skulle det bli varje dag.

Dennis har inte mycket till övers för grönsaker. Därför fylls hans tacos oftast bara av köttfärs, ost och gräddfil.

– Möjligtvis gurka om någon annan skär upp den.

Vad har du emot grönsaker?

– Jag tycker bara inte om det. Det smakar inte gott så då äter jag det inte.

LÄS MER: 9 saker du förmodligen inte visste om tacos

Ett knep för att maximera upplevelsen är att ta flera tortillabröd på tallriken.

– Då smular fyllningen ner på nästa tortilla medan du äter, förklarar Dennis.

Blir du aldrig less på tacos?

– Jag är en oerhört glömsk människa. Jag inbillar mig själv att jag glömt bort att jag käkat det och då kan jag käka det igen. Jag kommer aldrig tröttna på det.

Dennis Magnusson är numera förlovad med sin sambo och en liten bebis är på väg. Han förutsätter att det blir en tacoälskare.

Dennis är inte ensam om att gilla tacos. Faktum är att halva svenska befolkningen äter tacos minst en gång i månaden, enligt en undersökning från Yougov. Sju procent äter maträtten en gång i veckan och en procent gör precis som Dennis och äter den flera gånger i veckan.

Dennis Magnusson älskar tacos. På bilden äter han en så kallad ”tacomacka”.

Texmex, som är samlingsnamnet för mat från det amerikanska köket med influenser från Texas och Mexiko, har rotat sig djupt i Sverige. Marknaden värderas till över en miljard.

Men hur gick det egentligen till när texmex och tacos kom till Sverige? Enligt utbildningsminister Gustav Fridolin var hans mamma inblandad.”Morsan var med och introducerade tacotrenden i Sverige”, sa Fridolin i en intervju med Aftonbladet 2014. Inga följdfrågor ställdes.

LÄS MER: Så gör du din egen tacokrydda

Talade ministern sanning eller försökte han plocka billiga politiska poäng? Om det är något samtiden har lärt oss är det att man ska vara källkritisk. Inte minst när det kommer till toppolitiker som herr Fridolin.

Därför hörde vi av oss till utbildningsministerns mamma för att kontrollera uppgifterna.

– När Gustav var liten jobbade jag som säljare på Nordfalks som bland annat sålde Santa Maria-kryddor. Under denna tid började tacos och tacokryddor introduceras, förklarar Carina Fridolin Månsson.

– Naturligtvis introducerade jag det även hemma och berättade för min familj om rätten. Tänk att han kommer ihåg detta.

En klassisk syn i de svenska 90-talshemmen.

Men vad var egentligen Nordfalks roll när det kommer till att skapa det svenska tacoundret?

Låt oss gå tillbaka tre decennier i tiden. En tid när Lars-Olof Mattsson var vd på smaksättningsföretaget Nordfalks, som senare förvandlades till Santa Maria.

Sommaren 1988 anlände familjen Mattsson med båt till Bohuslän. De skulle bli bjudna på middag av några vänner boende i Schweiz. En middag som i förlängningen gjorde Lars-Olof till en ytterst förmögen man.

Bordet dukades upp med små skålar fyllda med hackad lök, tomat, gurka, köttfärs och olika såser. De instruerades att fylla hårda u-formade skal med ingredienserna. Förundrad blickade Lars-Olof ut över bordet och såg hur barnen fullkomligt vräkte i sig av den kryddstarka maten.

Och vad tänker en verkställande direktör för ett kryddföretag när han ser människor frossa i en kryddstark rätt som ännu inte har slagit på den svenska marknaden? Jo, han tänker: affärsmöjlighet.

LÄS MER: QUIZ: Vad kan du egentligen om tacos?

Några år senare, 1991, lanserade Nordfalks genom Santa Maria sin satsning på texmex.

Visserligen hade Old el paso redan lanserat maten i Sverige flera år tidigare, tillsammans med Casa fiesta ägde de marknaden. Men en skeptisk svensk befolkning ville inte riktigt ta till sig den nya kosten fullt ut.

När Nordfalks kom in på texmexmarknaden började en kapplöpning om kunderna med intensiv marknadsföring. Vägen till lönsamhet skulle dock bli lång.

– Vi förlorade 75 miljoner på sex år. Men det växte något hiskeligt och vi fortsatte att satsa. Tillväxt före kortsiktig vinst, säger Lars-Olof Mattsson.

Han ville att Santa Maria skulle bli störst på texmex i Sverige. Något de också skulle komma att bli. En viktig pusselbit för det var tortillan.

– Vi var först med tortillan. När den kom blev vi väldigt raskt större än Old el paso.

Lars-Olof Mattsson har bidragit till att göra tacos till vad det är i dagens Sverige. Nästa mål: Indien.

I slutet av 90-talet och under 00-talet ökade försäljningen av texmex enormt – och det svenska tacoundret var ett faktum. Marknaden växer fortfarande, om än inte i samma takt som för tio år sedan.

Är du stolt över tacosatsningen?

– Det är klart. Vi blev ju störst i Europa på texmex, säger Lars-Olof.

Käkar du själv tacos?

– Det gör jag, men inte jättemycket längre. Kanske fyra-fem gånger om året.

Tortilla?

– Nej, det är nog mer tacoskal och chips.

LÄS MER: Så gör du din egen ostdipp till tacomyset

Lars-Olof Mattsson lämnade Santa Maria 2011. Men han har inte kunnat lämna den kryddstarka maten bakom sig.

– Jag satsar ju på att sälja texmex i Indien. Vi är störst i landet, det säger kanske inte så mycket eftersom det endast är en affär på 30 miljoner eller något. Men det växer med 40 procent per år så det kan bli stort.

Huruvida Indien blir ett tacofrälst land eller inte får framtiden utvisa. För Sveriges del är det redan för sent, vi har länge varit förlorade i tacons våld.

Låt oss gå tillbaka till Gustav Fridolin och hans utspel från 2014 om mamma Fridolins roll för tacotrenden. Med all fakta på bordet: hade ministern belägg för utspelet?

Svaret är ja, en hårdvinklad sanning är faktiskt att Gustav Fridolins mamma var med och introducerade tacotrenden i Sverige.

Recept: Så äter du tacos som Dennis

Ingredienser:
Köttfärs
Gräddfil
Riven ost
Tortillabröd
Tacokrydda
Gurka (om någon annan skär upp den)

Gör så här:
1. Stek köttfärsen i en stekpanna och tillsätt tacokryddan. Rör om.
2. Öppna gräddfilen och placera den nära till hands vid bordet.
3. Lägg fram den färdigrivna osten och eventuellt gurka (om någon annan har skurit den).
4. Vid servering så ta mer än ett tortillabröd på tallriken. På så sätt smular fyllningen från den första tacon ner på bröd nummer två och så vidare.
5. Njut.

Så äter svenskarna sin tacos

Vad har du i/till din tacos? Flera svarsalternativ var möjliga.

Köttfärs: 85 procent
Ost: 81 procent
Salladsgrönsaker: 78 procent
Tortillabröd: 77 procent
Majs: 68 procent
Salsa (köpt): 67 procent
Lök: 65 procent
Creme fraiche: 58 procent
Tacochips: 55 procent
Guacamole: 50 procent
Avokado: 39 procent
Hårt tacoskal: 37 procent
Vegetariskt alternativ till köttfärs: 14 procent
Bönor: 13 procent
Salsa (hemgjord): 13 procent
Banan: 7 procent
Annat: 17 procent

Undersökningen är genomförd av Yougov under perioden 17-20 mars 2017. Sammanlagt har 1 518 intervjuer genomförts via Yougovs panel med män och kvinnor 18-74 år. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen. I frågan ovan tillfrågades de 1 271 personer som uppgett att de äter tacos.

Kommentera denna artikel

Vad tycker du? Här har du möjlighet att kommentera denna artikel. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Här kan du läsa hela vår kommentarspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset