Johan Staël von Holsteins är stolt över hur hans söner köper och säljer sneakers.
Johan Staël von Holsteins är stolt över hur hans söner köper och säljer sneakers.

Mina söner tillhör en särskild kultur som jag inte tror att så många vuxna känner till, skriver Johan Staël von Holstein.

Detta är en kolumn. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Jag är stolt över mina söner. Det finns en massa anledningar till det, men just nu tänker jag på en särskild kultur som mina barn tillhör som jag inte tror att så många vuxna känner till.

Mina barn köper och säljer skor. De samlar skor och har väggarna fulla av dem i sina rum. Skorna ska vara sneakers och av typen boosts. Märkena kan variera, NMD, Ultra Boosts, Jordans och några fler, men framför allt är det Yeezy som gäller. Yeezy boosts är Kanye Wests märke. För er som inte vet vem han är, så är det en multikonstnär, rappare och influencer som är gift med Kim Kardashian. Inte lätt att hänga med och mer komplicerat blir det när alla märkena är Adidas eller Nike, ”in collaboration” med olika kändisar eller designers.

Producenterna är så smarta att skorna kommer ut i begränsad upplaga. Populariteten är så stor att ungdomarna sover utanför butikerna i dygn innan skorna släpps. I andra butiker sker det lotteri. För att garantera att de skall få tillgång till de olika nya släppen, skaffar vissa sig bulvaner och betalar för att andra ska vaka genom natten. De bygger gigantiska internationella nätverk för handel och byten med skor. Allt för att få köpa gymnastikskor för mellan tusen och flera tusenlappar paret.

LÄS MER: Johan Staël von Holstein: Sverige måste ställa om och anpassa sig

Skorna är så dyra att för att ha råd med ett par försöker de komma över flera par som de sedan säljer av för att därigenom få sina egna gratis. Skorna säljs till kändisar eller samlare med stora plånböcker som inte vill sova utanför butiker i flera dygn utan hellre betalar ett överpris. De kan också hitta köpare utomlands, särskilt i Asien.

Jag är stolt över hur professionellt de driver processen, hur de lärt sig vikten av att förstå arbitrage och hur de byggt sina varumärken och nätverk både på köp och säljsidan. De förser halva Stockholms innekretsar med skor och de har därmed råd att samla sina egna kollektioner av skor.

Av allt företagande, av alla roller i ett bolag, av allt arbete man kan lära sig, finns det inget som är så viktigt som att kunna sälja. En säljare är värd sin vikt i guld och hur kaotiskt det än blir i ett samhälle, överlever alltid säljare. Kan man lära sina barn det så behöver man aldrig oroa sig.

+ Hur svensk fotboll sprider budskapet av hur viktigt det är att vi samarbetar, att vi fungerar som ett lag.
– Att det nu är så mörkt, trots omställningen av klockan. Nu har den mörka perioden startat och den pågår i fem månader.

LÄS MER: Johan Staël von Holstein: Det måste vara hemskt att arbeta med så många skitstövlar

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset