Kvinnan på bilden är inte modell för Stadium. Bilden är en genrebild.
Kvinnan på bilden är inte modell för Stadium. Bilden är en genrebild.

När sportkedjan Stadium gick ut med att de börjar sälja burkini strömmade kommentarerna in – både positiva och negativa.

Det tog inte lång tid efter att Dagens Nyheter publicerade nyheten om att Stadium börjat sälja burkini på deras webbshop förrän kommentarerna fyllde sociala medier.

LÄS MER: 7 gånger kvinnor har stoppats på grund av sin klädsel

Enligt Stadiums press- och informationsansvarig Angelica Larsson, ska det ha funnits en efterfrågan och kedjan köpte därför in plagget.

– Vi testar många produkter online för att se hur försäljningen går. Om efterfrågan är stor eller kunder frågar efter produkten i butikerna ser vi över alternativen, säger Angelica Larsson till DN.

Stadium är för tillfället det enda företaget som säljer burkini. Plagget har köpts in från det australiska märket Soggs.

LÄS MER: Guide: Badkläder som upprört genom tiderna

Stadium backar sitt beslut att ha burkinin i sitt sortiment och menar att de inte tar ställning till plaggets eventuella innebörd, men att de är emot all form av förtryck.

Här är några av kommentarerna som kommit in i sociala medier

Det är flera som ställer sig positiva till Stadiums beslut. Foto: Skärmdump.

 

På Stadiums facebook och andra sociala medier vällde kommentarerna in. Foto: Skrämdump.
Många kunder var upprörda efter att Stadium tagit in burkini i sitt sortiment på webben. Foto: Skärmdump.

Kommentera denna artikel

Vad tycker du? Här har du möjlighet att kommentera denna artikel. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Här kan du läsa hela vår kommentarspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset