Hagastaden och Nya Karolinska har kallats den största investeringen i Sverige någonsin, men trots det har det länge varit oklart hur man ska ta sig dit, med spårväg eller tunnelbana. Nu tar länsstyrelsen tydlig ställning – för en t-banelösning.

Hasse Holmberg

T-banetåg på väg in till Slussens station.

Därmed ökar chansen betydligt för en utbyggd tunnelbana från Odenplan till det nya universitetssjukhuset och bostäderna som skjuter upp i området.

– Det byggs nu och måste få en lösning snarast möjligt. Vi tycker det här är så viktigt att vi sätter in en 50-procentig medfinansiering av den här investeringen, säger Robert Örtegren, trafikdirektör vid Länsstyrelsen.

I förslaget till ny länsplan anslås 825 miljoner kronor till att bygga ut tunnelbanan från Odenplan till Hagastaden under perioden 2019-2022.

Väl sent, tycker definitivt byggarna i Hagastaden.

– Vi hade också velat ha det här på plats redan nu, men våra pengar är uppbundna den närmaste tiden. Men landstinget kan bygga innan och så får man våra pengar i efterskott. 

Medfinansieringen förutsätter att andra parter, företrädesvis landstinget, Stockholms stad och Solna stad, går in med den andra halvan.

En t-bana till Hagastaden har utretts under flera år, och bland annat Socialdemokraterna har länge förespråkat en sådan lösning. Men Alliansen har inte satt ner foten, och inte velat släppa spårvägen som ett alternativ.

Nyligen gick SL:s ordförande, trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M), ut och förespråkade en utbyggnad av t-banan till Järfälla. Men i länsstyrelsens förslag till länsplan ingår inga pengar till t-bana till Järfälla – och heller inte till Nacka.

– Även om vi har mycket pengar att fördela i vår länsplan, nästan 8,5 miljarder, så har vi inga möjligheter att någon större del av en sådan investering, säger Robert Örtegren.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset