Några av de många nya mobilerna som konsumenterna kan välja mellan i höst. Arkivbild
Några av de många nya mobilerna som konsumenterna kan välja mellan i höst. Arkivbild
Teknik TT

Nu kommer höstens nya telefoner. Frågan är om konkurrensen någonsin varit tuffare än i år. Helt klart är att priserna i många fall tagit ett rejält kliv uppåt.

Apple uppmanar de som vill köpa Iphone X att vara på plats i god tid när butikerna öppnar den 3 november. Ganska omgående lär det visa sig om alla rykten om komponentbrist och att bolaget inte kommer att klara efterfrågan stämmer.

Samtidigt har Googles Pixel 2 och Pixel XL lanserats under hösten och fått stor uppmärksamhet internationellt. Men som vanligt är det oklart om sökjättens teknikprylar kommer till Sverige. Samsung lanserade Note 8 under sensommaren medan Huawei prickade mitten av oktober för nya Mate 10. Vidare presenterades LG V30 på teknikmässan IFA i Berlin och kommer inom en snar framtid till Sverige. Sonys XZ 1 visades upp samtidigt och finns redan i butikerna, liksom Motorolas senaste telefon.

Störtflod av lurar

Sedan har vi de kinesiska jättarna Oneplus och Xiaomi vars nya telefoner kan beställas via svenska hemsidor. Oppo och Vivo är tämligen okända i Sverige, men är enligt analysbolaget Gartner de fjärde respektive femte största telefontillverkarna i världen.

Frågan är om höstens störtflod av telefoner beror på att det blir tätare mellan tillverkarnas lanseringar eller att det kommit fler märken på marknaden.

De stora aktörerna, inklusive oss själva, har ganska stabila lanseringsintervaller. Det som gör att det upplevs som att det kommer allt fler telefoner är nog att flera asiatiska tillverkare på senare tid uppmärksammats av journalister i västvärlden. Även om de inte har en stark ställning i Europa så blir de ändå globala genom online-försäljning, säger Kenneth Fredriksen, Nordenchef på Huawei till TT.

Bryr sig inte

Fredrik Pantzar, nordisk produktchef på Samsung, håller med.

Ser man på lite längre tid så har Samsung dragit ner markant på lanseringarna av nya modeller. Men det har kommit nya spelare på marknaden, samtidigt som en del konkurrenter fallit bort. Som konsument eller granskare av branschen kan man säkert uppleva det som att telefonerna blivit fler.

Vad som däremot är helt säkert är att de stora jättarna Samsung och Apple höjt priserna på sina toppmodeller. För inte så många år sedan kostade ett "flaggskepp" 5 000–6 000 kronor. Nu är priset ett par–tre tusenlappar högre för den som vill ha extra allt och betalar kontant. Det är tydligt att telefonen i dag är så viktig för konsumentgruppen som vill ha det senaste och bästa att de inte bryr sig nämnvärt om de kraftiga prisökningarna.

Mellanklass räcker

Utvecklingen går relativt snabbt framåt och komponenterna som sätts i toppmodellerna är det senaste som finns och kostar därefter. Så det handlar inte bara om en prishöjning utan en prestandahöjning. Skärmarna har blivit större och bättre, batterierna likaså och kamerorna har förbättrats enormt, säger Fredrik Pantzar.

De allt dyrare priserna på toppmodellerna har gjort att mellansegmentet blivit intressantare för både tillverkarna och konsumenterna. Om den som ska köpa en ny telefon tar en riktig funderare på vilka behoven är och vad telefonen ska användas till så kanske en modell i prisklassen 3 000–4 000 kronor räcker mer än väl.

Några av de många nya mobilerna som konsumenterna kan välja mellan i höst. Arkivbild
Några av de många nya mobilerna som konsumenterna kan välja mellan i höst. Arkivbild
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset