Farsta strands pendeltågstation.
Farsta strands pendeltågstation.

Sju av tio förseningar i Stockholms pendeltågtrafik har med järnvägens infrastruktur att göra. Det enligt statistik från Stockholms läns landsting – som därför menar att det är staten som borde stå för de kostnader som uppstår. "Inte vettigt att resenärerna ska tvingas betala för pendeltågstrafiken flera gånger till staten på det sättet", säger trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M).

Pendeltågen i Stockholm var runt 1 000 timmar försenade under november och december förra året. Men det är inte bara Stockholms läns landstings fel, hävdar landstingspolitikerna enligt SVT Nyheter Stockholm.

Enligt deras statistik så beror sju av tio förseningar på fel som ligger på Trafikverkets bord. Det handlar om elfel, spårfel, nedrivna kontaktledningar och andra saker som har med järnvägens infrastruktur att göra, berättar trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M) för SVT, som därför menar att det är staten som borde stå för de kostnader som uppstår.

LÄS MER: Pendeltåg fast i två timmar i Stockholm

I fjol betalade SL sammanlagt 21 miljoner kronor för resegarantier av ersättningsbussar.

– Det är bra att vi har svart på vitt nu vad störningarna och förseningarna består i. Men det är samtidigt provocerande att vi betalar hundratals miljoner för att köra pendeltågstrafik på en järnväg som år efter år inte levererar utan snarare fallerar, säger han.

Samtidigt måste SL betala banavgift till Trafikverket. I år handlar det om 130 miljoner kronor.

– De pengarna borde räknas av mot banavgifterna, för att det är inte vettigt att resenärerna ska tvingas betala för pendeltågstrafiken flera gånger till staten på det sättet, säger Kristoffer Tamsons till SVT.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset