Marie-Louise Ekman har själv varit med och hängt och utformat utställningen på Moderna museet.
Marie-Louise Ekman har själv varit med och hängt och utformat utställningen på Moderna museet.
Konst TT

Marie-Louise Ekmans utställning på Moderna Museet är en storlagen och subversiv upplevelse i pastell. Här visas en konstnär som i 50 år rört sig fritt mellan måleri, film, skulptur och teater – hela tiden med samma bildspråk.

Hur många konstnärer visar en stor retrospektiv, den största hittills i livet, med 70 helt nya och ovisade verk? Marie-Louise Ekman gör det. Sedan hon slutade som teaterchef på Dramaten 2014 har hon arbetat hårt i ateljén. På 1980-talet målade hon utifrån bland andra Olle Bærtlings och Piet Mondrians motiv. Deras strikta linjer gjorde hon till sina egna men med tillägg som korvar, bröst och uppsprättade grodor.

Trötta gubbar, små flickor och grillade kycklingar satte hon på piedestal.

Den senaste tiden har hon i stället gjort nya versioner av sitt eget berättande 70-talsmåleri.

Ofta handlar det om skuggor, och skuggspel, det finns ett slags raster av sorg i nästan alla de här målningarna, säger Jo Widoff, utställningens curator.

Varje tavelram

Bara själva hängningen och utställningens utformning är en skönhetsupplevelse utöver det vanliga där konstnären, tillika scenografen Ekman, finns närvarande i varje mintfärgad tavelram. Det klaustrofobiska rummet i bildsviten "Hemma hos en dam" (1973), vars ensamma uttråkade huvudperson i ren desperation har sex med tv-apparaten, har väggar klädda med rosa ludd. Samma luddtapet återfinns nu i ett av utställningens filmrum.

Just den blonda damen går igen i hela Marie-Louise Ekmans konstnärskap, först inspirerad av henne själv, senare av hennes mamma. Nu har hon återigen blivit en självbiografisk figur framhåller Jo Widoff.

Bland de nya målningarna finns en bildsvit med den blonda och hennes man, det rakryggade kärleksparet, som nu dras med oformliga kroppsliga bihang och skuggor, även när de kysser varandra.

Fågelbarnen

Helt nya figurer är däremot fågelbarnen, gjorda utifrån barnbarnen, nu hennes muser och hjälpredor, vilket Marie-Louise Ekman berättar om i den dokumentär som just nu går att se på SVT Play och som fungerar som en utmärkt introduktion till Moderna Museets utställning i Stockholm.

Barnen har alltid varit närvarande i Ekmans konst och på Moderna visas filmen "Barnförbjudet" från 1979, hennes regidebut och en reaktion på 1970-talets barnkultur.

Astrid Lindgren-filmatiseringarna som kom då är på många sätt fantastiska men där finns också ett slags romantiserande av barnens verklighet. Ekman leker med skalor, liten blir stor, och de vuxna framstår som tafatta, de behöver två glas vin för att över huvud taget kunna prata med varandra, medan barnen är väldigt stoiska. Den här filmen är verkligen på barnens sida, säger Jo Widoff.
Marie-Louise Ekman har själv varit med och hängt och utformat utställningen på Moderna museet.
Marie-Louise Ekman har själv varit med och hängt och utformat utställningen på Moderna museet.
Målande fågelbarn och Striptease är en ny målning utifrån Striptease som Marie-Louise Ekman gjorde 1973. Pressbild.
"Målande fågelbarn och Striptease" är en ny målning utifrån "Striptease" som Marie-Louise Ekman gjorde 1973. Pressbild.
Skuggdam och hund av Marie-Louise Ekman (2015). Pressbild.
"Skuggdam och hund" av Marie-Louise Ekman (2015). Pressbild.
Fågelbarn och dam med skuggman och kläder (2015) av Marie-Louise Ekman. Pressbild.
"Fågelbarn och dam med skuggman och kläder" (2015) av Marie-Louise Ekman. Pressbild.
En dag i livet av Marie-Louise Ekman (1973). Pressbild.
"En dag i livet" av Marie-Louise Ekman (1973). Pressbild.
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset