Bildtext: Sömnproblem, spänningar i kroppen och ångest. Det är några vanliga symptom på att stressen har gått för långt, menar psykologen Fredrik Livheim.
Bildtext: Sömnproblem, spänningar i kroppen och ångest. Det är några vanliga symptom på att stressen har gått för långt, menar psykologen Fredrik Livheim.

Student och stressad? Fredrik Livheim, psykolog och medförfattare till självhjälpsboken ”Tid att leva”, tipsar om hur du förebygger ohälsosam stress – och vad du kan göra om den redan har tagit över ditt liv.

1. Mota stressen

”Stress i sig är inte farligt – så länge du får tillräckligt med återhämtning. Ge dig själv förutsättningar att sova sju–åtta timmar per natt och hitta en återhämtningsform som passar dig, det kan vara allt ifrån träning till att umgås med en vän. Det är också bra att under dagen ta regelbundna pauser på några minuter, liksom att börja träna mindfulness – medveten närvaro – genom en app eller en kurs.”

LÄS MER: Tove, 26, blev utmattad då hon pluggade

2. Förhindra utmattning

”Några vanliga symptom på att stressen har gått för långt är sömnproblem, spänningar i kroppen, irritation, ångest och svårigheter att släppa tankar på exempelvis studierna. Om du känner av sådana symtom måste du ta kroppens signaler på allvar! Använd tipsen under punkt ett eller läs en vetenskapsgrundad självhjälpsbok, och se om du kan förändra eller ta bort saker som stressar dig i livet.”

3. Om du ändå drabbas

”Vänd dig till studenthälsan eller primärvården för att få hjälp eller remiss till specialiserad vård. För de flesta behöver den första fasen av rehabiliteringen från utmattningssyndrom bestå av omhändertagande, vila och sömn. Därför är det viktigt att du får tid till återhämtning, sänker kraven på dig själv rejält och – om det är möjligt – tar hjälp av personer i din närhet för att få avlastning.”

4. Rehabilitera långsiktigt

”Under den andra fasen av rehabiliteringen, efter vilan, kan du börja utforska vad som hjälper dig att komma i bättre balans. Begränsa alla slags aktiviteter till kortare pass, ta pauser och kom ihåg att du fortfarande är stresskänslig. Även när du sedan börjar tillfriskna är det viktigt att du inte pressa dig själv att leva precis som du gjorde tidigare. Fortsätt även med återhämtande aktiviteter.”

5. Att vara ett stöd

”Om din vän, partner eller släkting drabbas av utmattningssyndrom är det bra att läsa på om vad diagnosen innebär, för att få en bättre förståelse och kunna vara ett bra stöd. Du kan till exempel erbjuda hjälp med vardagssysslor så att den utmattade får prioritera återhämtning, och du kan finnas där och varna personen om du ser att hen börjar stressa på ett ohälsosamt sätt – även i framtiden.”

LÄS MER: Så botar du tentaångest

Psykologen Fredrik Livheim tipsar om hur du förebygger ohälsosam stress.

Foto: Mattias Edvall

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset