Klädmärket American Apparel har upprepade gånger kritiserats och anmälts för sexistisk marknadsföring. Bilden föreställer en reklam för unisexskjortor som uppmärksammades 2013 då män bar jeans och kvinnor endast trosor eller inga alls. 
Klädmärket American Apparel har upprepade gånger kritiserats och anmälts för sexistisk marknadsföring. Bilden föreställer en reklam för unisexskjortor som uppmärksammades 2013 då män bar jeans och kvinnor endast trosor eller inga alls. 

Att sex säljer är ett ungefär lika etablerat som att vatten är vått. Men en färsk studie punkterar nu myten – reklam som innehåller sex och våld är mindre effektiv.

– Våldsamma eller sexuella tv-program försämrar inte tittarens minne eftersom upppmärksamheten dras från reklamen, säger Brad Bushman, professor i kommunikation och psykologi vid Ohio State University och medförfattare till studien, till Bloomberg.

► LÄS MER: American apparel anmäls för sexistisk marknadsföring 

Studien bygger på resultat av 53 tidigare genomförda experiment som totalt involverar 8 489 deltagare, och publicerades nyligen i den akademiska tidskriften ”Psychological Bulletin”.

Den visar även att tv-program av som innehåller sex- och våldselement är mindre effektiva och slår enligt Resumé fast att ”varumärken som marknadsförs i en våldsam kontext inte kommer att bli ihågkomna i samma utsträckning, utvärderas mindre förmånligt och inte leder till köp jämfört med varumärken som marknadsförs utan våld. Vi hävdar också att reklam i en sexuell kontext inte är lika skadlig som våldsam reklam, men inte heller verkar vara en framgångsrik strategi".

► LÄS MER: Dansk sexreklam får kritik

– Det hjälper aldrig att ha sex och våld i reklam, säger Brad Bushman.

Resultatet visar även att reklam med inslag av sex och våld har större effekt på män än på kvinnor.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset