Om du inte orkar masa dig till gymmet kan städning också funka för hälsan.
Om du inte orkar masa dig till gymmet kan städning också funka för hälsan.

Minst 30 minuter fysisk aktivitet varje dag minskar risken att dö i förtid. Det framkommer i en ny studie från McMaster University. Men det behöver inte handla om ett pass på gymmet. Att städa kan funka fint.

Det räcker med en kortare stunds aktivitet varje dag för att  minska risken att dö i förtid, visar en ny studie som publicerats i tidskriften The Lancet.

Under sju års tid har 130 000 personer i totalt 17 olika länder studerats i undersökningen från McMaster University i Kanada. Deltagarna kommer från både rika och fattigare länder världen över, och Sverige var ett av de deltagande länderna.

Efter sju års studier har forskarna kunnat se att risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar och dö i förtid minskat ju mer tid deltagarna är aktiva, rapporterar bland annat Science Daily. 

LÄS MER: Debatt: Dags för obligatorisk träning på arbetstid 

Personer som var aktiva 30 minuter varje dag minskade risken att dö i förtid med 28 procent, och risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar med 20 procent. En person som var aktiv 750 minuter varje vecka hade 36 procent minskad risk att dö i förtid.

Man behövde dock inte tillbringa tid på gymmet för att få dessa hälsofördelar. Ordentligt med vardagsmotion minskade på samma sätt dödligheten och risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Det kunde handla om att exempelvis gå eller cykla till jobbet, vara aktiv på jobbet eller städa hemma. Arbete hemma som är bra för hälsan kan vara alltifrån trädgårdsarbete, till att tvätta fönster eller skura golvet.

Forskarna hoppas att rapporten ska inspirera även de som inte har tid eller tillgång till ett gym att röra på sig mer.

– Att gå till gymmet är jättebra, men vi har bara en viss tid vi kan tillbringa där, säger Doktor Scott Lear från McMaster University i Kanada som ligger bakom studien.

LÄS MER: Experterna: Det här händer i din kropp när du slutar träna

Fakta: Vardagsförändringarna som är bra för hälsan

Gå i trappor: Ger en god effekt som vardagsmotion om du exempelvis konsekvent väljer att avstå från hissen på jobbet eller upp till lägenheten varje dag.

Cykla eller gå till jobbet: En annan förändring i vardagen som ger resultat på sikt och ger dagens vardagsmotion. Har du för långt till jobbet? Prova att parkera bilen eller gå av tunnelbanan en bit från jobbet och gå sista biten.

Tv-gympa: Kombinera tiden i tv-soffan med enklare övningar.

Stå upp och jobba: Det höj- och sänkbara skrivbordet är bra för hälsan. Om du sitter ner och arbetar förbränner du fem kalorier extra varje timme. Om du står upp förbränner du istället 15 kalorier extra.

Telefonpromenera: Pratar du mycket i telefon? Ta för vana att gå en liten sväng på kontoret när du pratar.

Använd stegmätare: Med hjälp av mobilen kan de flesta av oss numera använda appar som registrerar vår rörelse. 10 000 steg i vardagsmotion varje dag är en bra måttstock, och kunskap om hur du ligger till är första steget mot förändring.

Ta ett promenadmöte: Man behöver inte sitta ner för att man ska ha ett möte. Kreativiteten kan tvärtom stimuleras av en ny miljö och en diskussion kring jobbet samtidigt som ni går.

Lunchpromenad: Kom ut och gå en liten sväng på lunchen.

Ta en bensträckare: Det kan handla om något så enkelt som att gå och ta ett glas vatten eller kaffe. Kroppen behöver få röra på sig med jämna mellanrum.

Promenera med vännerna: Istället för att ses för att fika eller äta middag ihop kan ni då och då umgås under en promenad istället.

Prata istället för att mejla: Att gå till andra sidan kontorslandskapet eller avdelningen kan vara bra både för relationsbyggande på jobbet och för vardagsmotionen.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset