Undersökningen bygger på provresultat från tio miljoner gymnasieelever i olika delar av USA över en period på 13 år, och visar att elever presterar sämre vid varmt väder.
Undersökningen bygger på provresultat från tio miljoner gymnasieelever i olika delar av USA över en period på 13 år, och visar att elever presterar sämre vid varmt väder.

Maj har varit rekordvarm i större delarna av Sverige, och kanske har värmen ställt till det för elever vid skolbänkarna. En ny amerikansk studie visar nämligen att elever presterar sämre i skolan under varma år, skriver BBC.

Undersökningen bygger på provresultat från tio miljoner gymnasieelever i olika delar av USA över en period på 13 år.

Forskarna bakom studien menar att man för första gången kunnat visa på ett ”signifikant” samband mellan varmt väder och sämre studieresultat, skriver BBC.

LÄS MER: SMHI: Årets majmånad varmaste som någonsin uppmätts

Enligt studien, som gjorts av akademiker på Harvard, UCLA och Georgia State University, var den kritiska temperaturgränsen där studieresultaten började gå ned 21 grader. Vid  temperaturer över 30 grader kunde forskarna notera en betydande försämring bland elevernas provresultat.

Enligt forskarna visar studien att det är bevisat att koncentrationsförmågan, både i klassrummen, men också vad gäller hemläxor efter skoltid, påverkas av varmt väder.

Resultaten visade även att värmen hade en större påverkan på elever från socioekonomiskt utsatta områden. Enligt forskarna är en av förklaringarna bakom variationen i resultaten att tillgången på luftkonditionering är sämre i låginkomstområden.

LÄS MER: Debatt: Skolan hindrar högpresterande elevers utveckling

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om prov Skola