Slim Jim - träning, kost och sunt förnuft

Vi är just nu inne i den mest underbara period vårt avlånga land har att bjuda på. Solen skiner, glassen är äntligen kallare än luften och folk vallfärdar till stranden. Tyvärr är det långt ifrån alla som hunnit komma i den form de egentligen hade velat, vilket en mängd medier inte är sena med att utnyttja.

Storstilt får man reda på att man med just deras diet kan förlora ett förbluffande antal kilo på allt mellan 3 dagar till 3 veckor. Visst, vissa av dessa metoder är faktiskt grundade på sunda och kompetenta teorier, men flertalet är det inte.

Många av metoderna kommer säker kunna få dig att för tillfället förlora en del vikt, men på lång sikt tror jag det kommer drabba er i omvänd bemärkelse. Det gäller att i alla lägen använda sig av sitt eget omdöme och sunda förnuft. Ni ska också vara väldigt medvetna om att det är skillnad på viktnedgång och fettförbränning, även dess konsekvenser. Om ni någon gång känner er osäkra på en rekommenderad diet, är ni såklart alltid välkomna att rådgöra med mig.

Jag tänkte i denna artikel ge er lite tips för hur man på ett kort antal dagar kan optimera sin egen fysik inför ett speciellt tillfälle, oavsett om man är vältränad eller inte. Det kan både vara inför en helg på stranden, en viktig fest eller varför inte inför solsemestern. Jag vill vara tydlig med att detta inte handlar om någon fettförbränning eller ett långsiktigt tänkande, utan en metod för att under en begränsad tid få ett slimmat utseende med så mycket muskeldefinition möjligt.

Slim Jims snabbtips
• Drick rikligt med vatten jämt fördelat under hela dagen. Detta minskar det behov kroppen har av att lagra vatten mellan fettcellerna och du får en mer definierad muskulatur. Tyvärr är det många som tror det fungerar tvärtom och helt skär ner på vätskeintaget.
• Minska ditt intag av socker vilket binder vatten och ger ett plufsigt och uppsvällt utseende.  Dessutom omvandlas socker väldigt lätt till fett.
• Ät mycket frukt och grönsaker för att få i dig vitaminer, mineraler och fibrer vilka håller magen i form. Uppsvälld mage beror oftast på mycket socker och för lite fibrer.
• Gör all fysisk aktivitet då det är svalt. Värme och fysisk aktivitet stör vatten- och mineralbalansen som kan ge dig ett plufsigt utseende.
• Se till att dina muskler är aktiva. Gör armhävningar, upphopp och sit-ups tre gånger/dag
• Drick grönt te 2-4 gånger per dag för att driva ut lite vätska mellan hudcellerna.
• Minska ditt intag av skräpmat som innehåller mycket salt, socker och dåligt fett.
• För er som tränar i gymmet kan jag även rekommendera ett intag av kreatin, vilket gör att muskulaturen får en extra hårdhet.
• Har du provat de nya light ölen? Ja, lite måste man väl få njuta…

Med dessa råd hoppas jag att ni får en fortsatt solig vecka. Ge gärna mina råd en chans, det ger dig en stor kick när du på kort tid och med enkla medel uppnår så pass tydliga resultat. Inte blir det sämre när även er omgivning reagerar på det. Lycka till!

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset