Havregryn, mörkt bröd och linser är livsmedel rika på fiber.
Havregryn, mörkt bröd och linser är livsmedel rika på fiber.

Maten reducerar risken för hjärtattack, typ 2-diabetes och hjälper dig hålla vikten. Dessutom är den billig och finns lättillgänglig i livsmedelsbutiker. Ändå äter bara en av tio tillräckligt med fiber, enligt en ny studie.

Enligt forskarna är sambandet tydligt, ju mer kostfibrer och fullkorn, desto lägre risk för sjukdom och en för tidig död.

I den nya studien, som presenteras i tidskriften The Lancet, skriver forskarna att om 1 000 personer gick från en diet med lite fiber till en diet med minst 25 gram fibrer om dagen skulle det resultera i 13 färre dödsfall och sex färre fall av hjärtsjukdom bland de personerna.

– Bevisen är nu överväldigande och det här förändrar spelplanen på ett sådant sätt att folk måste börja göra något, säger en av artikelförfattarna, professor John Cummings, till BBC.

LÄS MER: Studie: Så mycket sömn förlorar du – när du använder internet

Studien visar också att en diet med mycket fiber minskar risken för typ 2-diabetes och koloncancer.

– Våra fynd är övertygande bevis för kostrekommendationer som fokuserar på att öka mängden kostfibrer och på att ersätta korn med fullkorn. Detta minskar risken att drabbas och att dö av en mängd viktiga sjukdomar, säger en av artikelförfattarna, professor Jim Mann vid University of Otago i Nya Zeeland, till The Lancet.

LÄS MER: Studie: Kvinnor bättre rustade för överlevnad än män

Resultaten från Livsmedelsverkets matvaneundersökning från 2011 visar att vuxna i Sverige i snitt får i sig 20 gram fibrer per dag. Många skulle alltså behöva äta betydligt mycket mer.

Så äter du tillräckligt

I Storbritannien äter bara en av tio vuxna tillräckligt med fiber, skriver BBC. De har tagit hjälp av Elaine Rush, professor i nutrition, som tagit fram ett förslag på vad du bör äta per dag för att få i dig tillräckligt med fiber.

  • En halv kopp havregryn – 9 gram fiber
  • Två bitar Weetabix (en fiberrik muslibar) – 3 gram fiber
  • En tjock skiva mörk bröd – 2 gram fiber
  • En kopp linser – 4 gram figer
  • En potatis med skinnet kvar – 2 gram fiber
  • En halvkopp med mangold – 1 gram fiber
  • En morot – 3 gram fiber
  • Ett äpple – 4 gram fiber

Kommentera denna artikel

Vad tycker du? Här har du möjlighet att kommentera denna artikel. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Här kan du läsa hela vår kommentarspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset