Det går snabbare att läsa digitalt – men vi förstår inte vad vi läser.
Det går snabbare att läsa digitalt – men vi förstår inte vad vi läser.

En ny studie visar att vi läser snabbare på skärm än i böcker – men det gör inte att vi lär oss bättre. Tvärtom, trots att många upplever det motsatta.

När skolvärlden går allt mer mot en digital plattform, är forskarna inte helt övertygade om att det är en bra idé. I alla fall när de tittar på inlärningen. En ny studie från University of Maryland visar att man läser snabbare på skärm, men att det ger sämre kvalitet på inlärningen. Det här kan förklaras av att vi behöver skrolla för att ta oss igenom en digital skärmsida, ett avbrott som stör läsupplevelsen. Studenterna i studien hävdar dock själva att de lär sig bättre genom att läsa på skärm.

LÄS MER: Surfplatta till barn – för och emot

När man ställde generella frågor om textens grundläggande budskap visade det sig att det spelade liten roll om man läste på skärm eller papper. Däremot när man ställde specifika frågor visade det sig att läsförståelsen varit betydligt bättre när deltagarna hade läst texter på papper.

Studien pekar dock på de stora ekonomiska och miljömässiga fördelarna som ändå finns i att använda digitala hjälpmedel för att publicera text. Till exempel ska Kalifornien ha infört en lag som säger att alla collegeläroböcker ska kunna erbjudas i digital form år 2020.

LÄS MER: Får inte igen surfplatta – trots att den är upphittad

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset