Företag inom res- motor- och byggbranscherna dominerar Råd & Röns svarta lista.
Företag inom res- motor- och byggbranscherna dominerar Råd & Röns svarta lista.

Företag inom byggbranchen och resebranschen har länge förekommit i toppen på Råd & Röns årliga lista över svartlistade företag. Den senaste trenden är att motorbranschen seglat upp som den med flest oseriösa aktörer.

På tidningen Råd & Röns årliga svarta lista hamnar de företag som struntar i att följa Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Företag som vägrar att ersätta konsumenter trots att dessa har rätt enligt de lagar och regler som finns.

Enligt Råd & Rön är det inom motorbranschen som den största ökningen av svartlistade företag har skett. ARN:s motoravdelning avgjorde 796 ärenden under första halvåret 2017. I 384 fall fick konsumenten rätt. Bland fallen finns exempel där bilar slutat fungera efter fem kilometer. En bilfirma i Västra Frölunda, som funnits med på listan tidigare, sålde tre bilar som inte fungerade, och en firma i Järfälla i Stockholm som återkommit under flera år har också sålt flera bilar som är kaputt.

LÄS MER: Lista: Här är det 100 företag som anmäldes mest 2017

En av anledningarna till den stora mängden svartlistade företag inom motorbranschen är att konsumenten ofta inte har koll på de tekniska detaljerna, vilket utnyttjas av oseriösa företag. Dessutom är kraven för att starta exempelvis en verkstad förhållandevis låga i Sverige.

– Vi har inget etableringskrav för att starta verkstäder i Sverige, som man har i till exempel Norge. Det är lätt att starta en verkstad och det leder till att många inte har riktig koll på lagar och regler, säger Ulf Stefansson, jurist i Sveriges Fordonsverkstäders förening, till Råd & Rön.

Näst flest anmälningar till ARN görs inom resebranschen. Totalt avgjorde ARN:s reseavdelning 743 ärenden under första halvåret 2017. Konsumenten fick rätt i 325 fall. Skillnaden är att företagen som förekommer på svarta listan i resekategorin ofta är stora och etablerade företag. British Airways, Lufthansa, Norweigan och Ryanair är exempel på företag som är med på Råd & Röns svarta lista. Bokningar som försvunnit, inställda flyg och skadat bagage är vanligt förekommande ärenden.

LÄS MER: Här är världens 20 säkraste flygbolag – och de här är farligast

Vid sidan av de vanligast förekommande branscherna manar Råd & Rön också till uppmärksamhet inom ett par branscher där allt fler anmälningar dykt upp de senaste åren.

– Inom skönhetsbranschen ser vi en del fall. Det handlar om kosmetiska tatueringar där kunderna är missnöjda, oseriösa skönhetssalonger och märkliga kurser. I ett fall handlade de om en healingkurs som inte fungerade, säger Jonas Ryberg, reporter på Råd & Rön som varit med och sammanställt svarta listan.

– Och så har vi förstås byggbranschen, flytt- och städfirmorna, som återkommer varje år. Bolag som är verksamma inom områden vars tjänster vi efterfrågar, helt enkelt, säger Jonas Ryberg.

Företagen som återkommer år efter år

Ett antal företag på Råd & Röns lista är rödlistade, vilket innebär att de återkommer på listan flera år i rad. Nedan ser du dem, indelade efter kategori.

Bostad:

AMK Bygg AB, Partille.
R&B Entreprenad, Märsta
Solnakök/Ramexa AB, Hägersten
Swedmart AB, Tyresö

Båt:

Berntsen Marin, Hässelby

Motor:

Auto Bilhall AB, Gävle
Bilhuset AB, Västra Frölunda
Bilsalongen i Järfälla AB, Järfälla
Din bilhall i Karlstad AB, Karlstad
Fredriks toning och rekond, Kolbäck
Lejonbilar AB, Borås
M Q bilar, Tollarp
RB bilar, Örebro

Resor:

British Airways
Brussels Airlines
Lufthansa
Nextjet
Norwegian
Primera Air
Ryanair
Thomson Airways
Turkish Airlines
Wizz Air

Källa: Råd & Rön, Allmänna reklamationsnämnden

Så anmäler du till ARN

Skicka in anmälan med fysiska bevis

I anmälan ska det på ett klart och tydligt sätt framgå vad man vill att nämnden ska besluta. Det kan handla om att byta ut en vara, göra ett prisavdrag eller att helt och hållet häva ett avtal, till exempel.

Huvudregeln är att den som påstår något ska bevisa det. Exempel på bevis kan vara kvitton, fakturor, skriftliga avtal, besiktningsprotokoll, etc.

Prövning och beslut

När allt är inskickat ska ärendet prövas. Företaget får en möjlighet att kommentera. Ibland ändrar de sig direkt efter att ARN hört av sig, ibland nekar de till att de gjort något fel.

Arn tar ett beslut som kan vara till kundens eller företagets fördel. Beslutet står fast och går inte att överklaga.

Den som inte är nöjd med beslutet kan ta det till domstol på egen hand.

 Källa: Allmänna reklamationsnämnden.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset