Blod, eld, död. En sönderanvänd formulering men ändå det mest kärnfulla sättet att beskriva vårt lands mest inflytelserika och dunklaste export: Metal.


Slagordet "Blod, eld och död" är stulet av Bathory och fört till massorna via Ika Johannesson och Jon
Jefferson Klingbergs bok om djävulsdyrkande musiker.

För medan pressen dreglar över att Avicii fyller USA:s arenor 2013, har
svärtad svensk extremrock fått folk att knäböja av vördnad över hela
världen i tre decennier. Hur blev det så? Hur hamnade vi i det absurda
att Carl Bildt tidigare denna månad stolt twittrade om att Sverige är
²global leaders in heavy metal bands², när vi pratar om en genre som
frossar i just blod, eld, död?

Den vanligaste teorin är klimatet. Som Erik Danielsson, sångare i
Grammisvinnande Watain, sa till ett amerikansk sajt tidigare i år: ²Vi är
isolerade i norr där det är kallt och rått. Det är som att folk dör av
ensamhet och depression².

Rockjournalisten Sofia Juvel håller med om resonemanget. En mörk, kall
och jävlig uppväxt föder enligt henne mörk, kall och jävlig musik.

Svenskar identifierar sig med varm sommar och blir nedstämda när den
mörka årstiden kommer. Sen finns det de som omfamnar kylan som en styrka.
Klart att det är ett vinnande koncept att använda de starkaste
karaktärsdragen från omgivningen i sitt skapande, säger Juvel.

Hon säger att svensk metal är extra intressanta för omvärlden, inte bara
för att Skandinavien är exotiskt, utan för att det känns mer ²äkta².

Det uppfattas så för att där finns en nerv som bara hittas i det anrika
Skandinaviska klimatet. Det är många som vill åt det där.

Sofia Juvel säger att vår långa metaltradition ­ se ruta hör intill för
en ofullständig checklista ­ inspirerar nya artister, samtidigt som
kärvheten gett oss oantastlig internationell status. Den senaste gruppen
att skapa global uppståndelse är Linköpingsbaserade Ghost, som med
anonyma musiker, ockult image och buttra popmelodier fått Metallica och
Dave Grohl att gå i spinn.

En av de namnlösa gastarna i Ghost håller med om att banden som kom först
²allt startade med Entombed² ­ skapat en smutsgrå snöbollseffekt som
bygger scener där framgång föder ytterligare succé.

Gasten håller med om att det är en ²festlig tanke² att isolering och
klimat har en dyster påverkan på själen och ger svensken en mer
djupgående melankoli än andra. Samtidigt för hen fram kollektivt
välmående, god ekonomi och bra engelska som anledningar till lyckade
karriärer. Med andra ord samma grogrund som skapat det så omhuldade
svenska popundret och dess belöning från regeringen, musikexportpriset.

Amerikaner finner Ghost exotiskt för att språket och fraseringarna är
uppenbart annorlunda. Jag hör inte det själv och förstår inte vad de
menar. Vi försöker imitera Beatles, säger gasten.

Det gäller alltså att vara lagom svenskt skev?

Ja, det är en anledning till att Broder Daniel aldrig slog utomlands.
Där går den dåliga engelskan för långt dålig och kommunikationen är för
infantil. Ghost, som har mer avancerar och korrekt språk, ligger inom
ramen för att vara spännande feluttalat. Som Abba. De ansträngde sig men
ändå skar det igenom.

Entombed

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset