– Personalen i större butiker är ofta stressad och säger sällan hej, det är nästan så att man inte vill be om hjälp. Man skulle vilja att de kom fram och frågade om det är något man letar efter, säger Alexandra Multanen, 21 (till  höger), här tillsammans med Malin Lönnblad, 20.
– Personalen i större butiker är ofta stressad och säger sällan hej, det är nästan så att man inte vill be om hjälp. Man skulle vilja att de kom fram och frågade om det är något man letar efter, säger Alexandra Multanen, 21 (till  höger), här tillsammans med Malin Lönnblad, 20.

Bemötande. Säga hej och ge kunden ett leende. Där står sig personal i svenska butiker sig slätt, visar den internationella studien Smiling Report.

Det är företaget Better Business som med internationella samarbetspartner har genomfört undersökningen där kundbemötande i 57 länder har betygsatts.  

För svenska butiker är det nedslående läsning – för kunderna också.

– Det är svårt att generalisera. Det är lite märkligt att vi ligger efter i den här internationella undersökningen, säger Veronica Boxberg Carlsson, grundare till Better Business.

Undersökningen är gjord genom ”mystery shopping”, där den som gör undersökningen handlar i hemlighet och bedömer personalen.

Veronica Boxberg Carlsson tror att svensk butikspersonal har en självbild av att man är bra på att le, hälsa och erbjuda merförsäljning men att butiker  kan bli bättre på merförsäljning.

– Om man jobbar med att ta reda på vad kunden vill ha och ge förslag så är det bra service, det är inte att prångla ut varor. 

När det gäller att hälsa kunder välkomna och ge leenden ligger länder som Grekland och Spanien högt i rankning. Trots att länderna har ekonomisk kris.

– Kanske tar man vara på de kunder som man har möjlighet att serva när det är finansiellt svårt. Vi kanske har det för bra och inte är lika angelägna.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset