"Titanic" och "Lejonkungen".
"Titanic" och "Lejonkungen".

Svenska filmälskare har sagt sitt. Disneys "Lejonkungen" från 1994 har världens bästa öppningsscen. "Titanic" och "Pulp fiction" är andra filmer som tar plats på listan.

Det är i den europeiska undersökningen ”Camera, lights, action” som Mastercard har genomfört som visar svenskarnas topp fem-lista över de bästa öppningsscenerna i filmhistorien.

Föga förvånade intar ”Lejonkungens” mäktiga öppningsscen förstaplatsen. Scenen med fantastisk musik där solen går upp över savannen och alla djur vallfärdar till platsen för att bevittna födelsen av kungasonen Simba blev snabbt en klassiker.

Så här ser hela topplistan ut över svenskarnas favoriter:

  1. ”Lejonkungen” från 1994.
  2. ”Titanic” från 1997.
  3. ”Pulp fiction” från 1994.
  4. ”Hajen” från 1975.
  5. ”Sagan om ringen” från 2001.

Öppningsscenen från ”Lejonkungen”:


Bland regissörerna är Steven Spielberg den mest omtyckta bland svenskarna och svenskarna anser också att han är den regissör som skapat de mest minnesvärda öppningsscenerna. Hela 14 europeiska länder satte Spielberg som favoritregissör. Andra regissörer som hamnade i topp fem är Quentin Tarantino och Alfred Hitchcock.

LÄS MER: ”Här är de bästa filmerna på Netflix 2018”

Undersökningen visar också att öppningsscenen är den viktigaste delen i en film. 91 procent av svenskarna stänger av filmen om de inte tycker om den. 62 procent uppger att det inte tar mer än 15 minuter att bestämma sig om filmen verkar bra eller dålig.

Så här ser svenskarnas topplista ut över vad som bör ingå i en bra öppningsscen:

  1. En fyndig one-liner (cirka 20 procent).
  2. En scen där två karaktärer möts för första gången (cirka 19 procent).
  3. Smart dialog (cirka 18 procent).
  4. Fantastisk tillhörande musik (cirka 15 procent).
  5. En vy över ett naturlandskap (10 procent).

41 procent av de svarande i Europa instämmer i påståendet att ”en stark film kan inspirera människor göra något nytt eller göra en positiv förändring i sina liv”.

LÄS MER: ”12 sevärda filmer med kvinnor i huvudrollerna”

Om undersökningen

”Lights, camera, action”-studien undersöker vilken kraft som finns inom filmkonsten.

Undersökningen är genomförd av OnePoll på uppdrag av Mastercard. Underlaget kommer från 32 000 respondenter i 15 europeiska länder varav 2000 respondenter är från Sverige.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om film