Sms:ande, trötthet eller fortkörning. Det är tre klassiska exempel på säkerhetsrisker i trafiken. En annan är ojämställd bilkörning.

”Jag gillar hur du tänker, men fortsätter nog som vanligt”. Vid första anblick verkar det vara resultatet av folkbildningskampanjen Dela Ratten som drog igång förra året. I en Sifo-undersökning från 2016 svarade 23 procent av de tillfrågade att de tyckte att dela ratten mer jämställt var en bra idé. Ett år senare ligger samma siffra på 38 procent. Ändå delar bara 15 procent av de svenska paren på ratten.

– Det vi ser här är att det finns en positiv intention men att det är svårare att få till en beteendeförändring. Vi är vanemänniskor och känner oss trygga i mönster och rutiner, sa Sofia Bunke, universitetslektor vid institutionen för psykologi vid Lunds Universitet, när hon tidigare kommenterade undersökningen i ett pressmeddelande.

LÄS MER: Så här enkelt kan du pimpa bilen

Trafiksäkerhetsorganisationen NTF är några av dem som står bakom initiativet Dela Ratten och generalsekreterare Marie Nordén ser både kort- och långsiktig vinning av en mer jämställd fördelning av bilkörningen.

– Jag säger inte att kvinnor kör bättre, men statistiken visar att de kör säkrare. Ur statistiken går det också att se att män löper dubbelt så stor risk att dödas i trafiken som kvinnor. Och det är inte beroende på att de kör mer, utan räknat per körd kilometer. Sedan finns det en långsiktig vinst i att barnen ser att föräldrarna delar på körningen, genom att dela upp körningen precis som andra sysslor i ett modernt hem skickar du en viktig signal, säger hon.

Det pratas om en ökad erfarenhet som vinning, kan du utveckla?

– Varje år du väljer att inte köra, utan låter din partner ta ratten, blir du mindre trygg som förare samtidigt som vi cementerar en osunda könsroller. Därför är det viktigt att hålla körkunskaperna vid liv på alla väglag och i olika trafiksituationer. En erfaren förare är tryggare när det väl gäller.

Varför är män farligare i trafiken?

– Här är det viktigt att inte dra alla över en kam. Men av anmälda rattfyllor förra året var 10 procent kvinnor och resten män, och av 270 döda i trafiken 2016 var 205 män. Det är statistik som pekar på att vi behöver ett nytt tankesätt i trafiken och jag tror att Dela Ratten är en viktig del i det.

LÄS MER: Mindre än varannan billist håller hastigheten

Fakta från Sifo-undersökningen 2017:

38 % anser att det är viktigt att dela lika på körningen.

Endast 15 % av svenska par delar helt lika på körningen.

Bland de som anser att man mår bra av att bryta vanor säger 57,3 % att de är benägna att dela på körningen.

Yngre är mer benägna att bryta mönster än äldre. 58 % i åldrarna 16–34 uppger att de delar på körningen när de åker bil med sin partner, vilket kan jämföras med 44 % i åldrarna 56–79 år.

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset