Korv är vad vi främst vill ha på de allsvenska arenorna, visar undersökningen.
Korv är vad vi främst vill ha på de allsvenska arenorna, visar undersökningen.

Allsvenskan har precis sparkat igång på fotbollsarenorna runt om i Sverige. För åskådarna är det korv och kaffe som är den viktigaste förtäringen, visar en undersökning från IQ och Novus.

Fotbollsallsvenskan började på påskdagen och nu väntar totalt 240 matcher innan serien slutar i november. Förra säsongen besöktes de allsvenska arenorna av totalt 2 180 952 åskådare.

Nu gäller det för klubbarna att fylla på med korv och kaffe. Det är nämligen det som är den viktigaste förtäringen på arenorna för svenskarna, visar en undersökning från Novus, gjord på uppdrag av IQ.

LÄS MER: Superguide: Allt du behöver veta om allsvenskan – Metro tippar

47 procent av de som kan tänka sig att gå på fotboll anser att korv är den viktigaste förtäringen, tätt följt av kaffe som 44 procent tycker är viktigast. Läsk är den tredje viktigaste förtäringen med 21 procent.

Var femte person tycker att det viktigaste är att de ska kunna köpa starköl i samband med matchen.

På frågan om hur viktigt eller oviktigt det är att dricka alkohol när du besöker en allsvensk fotbollsmatch svarar tio procent av de som någon gång varit på en allsvensk match att det är ganska eller mycket viktigt. 76 procent tycker det är ganska eller mycket oviktigt.

Svaren skiljer sig något beroende på kön och stad. För männen är alkohol mer viktigt än för kvinnor, och i Stockholm tycker fler att starköl är den viktigaste förtäringen än i Göteborg och Malmö.

LÄS MER: Domen: Så tyckte svenska folket om OS-sändningarna

IQ har sedan början på 2016 arbetat med satsningen ”Fotboll utan fylla” för att minska andelen kraftigt berusade personer i samband med matcherna. Detta tillsammans med klubbarna AIK, Djurgården och Hammarby.

– Nu har precis en ny säsong av allsvenskan startat och vi jobbar vidare för att ytterligare minska andelen kraftigt berusade personer på fotboll. Jag är helt övertygad om att färre kraftigt berusade personer på fotboll bidrar till ännu bättre stämning och att fler personer vill gå på fotboll, säger Karin Hagman, vd på IQ, i ett pressmeddelande.

I undersökningen svarar 92 procent att de tycker det är bra att de allsvenska klubbarna jobbar med den frågan.

Enligt IQ har andelen kraftigt berusade personer på AIK:s, Djurgårdens och Hammarbys matcher sjunkit med 40 procent sedan satsningen påbörjades.

Fakta: Om undersökningen

Novus, genomförde på uppdrag av IQ, en undersökning bland 1074 personer (537 män och 537 kvinnor) mellan 18-79 år boende i Stockholm, Göteborg och Malmö via en slumpvis rekryterad webbenkät under perioden 15-20 mars 2018. I Stockholm deltog 613 personer, i Göteborg deltog 270 personer och i Malmö deltog 191 personer.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om Kaffe öl fotboll