Årets black friday var populärare än förra årets mellandagsrea, enligt en ny undersökning.
Årets black friday var populärare än förra årets mellandagsrea, enligt en ny undersökning.

Årets black friday-rea var populärare än förra årets mellandagsrea, visar nya siffror. En anledning kan vara att svenskarna redan köpt mycket under black friday-rean när det väl är dags för mellandagsrean.

Under de senaste åren har USA:s största rea black friday slagit igenom stort i Sverige.

Så stort att rean till och med utklassat mellandagsrean, enligt nya siffror från jämförelsesajten Prisjakt.

”Inte konstigt att mellandagsrean minskar i betydelse”

Sajten har tittat på veckan kring black friday i år och jämfört den med mellandagsrean förra året. Köpintresset var då 73 procent större för black friday.

LÄS MER: Lagar som börjar gälla 2019 – och vad de innebär

Carl Vult von Steyern, Nordenchef på Prisjakt, säger att reabegreppet i princip dött ut eftersom det numera är kampanjer på produkter varje dag. 

– Lägg där till att fler istället handlar under Black Friday så är det inte så konstigt att mellandagsrean minskar i betydelse, säger Carl Vult von Steyern i ett pressmeddelande.

20 procent av produkterna blev dyrare

Det gäller även att se upp under rean. Det är inte alla produkter som går ner i pris. En del blir i stället dyrare. I Prisjakts undersökning av 12 000 produkter gick 20 procent av produkterna upp i pris under förra årets mellandagsrea. Samtidigt blev 34 procent av produkterna billigare.

– Om en prissänkning inte är bra nog kan man lika väl vänta, många varor sjunker nämligen i pris under 2019 när nya produkter lanseras på marknaden, säger Carl Vult von Steyern i pressmeddelandet. 

LÄS MER: Så maxar du din ledighet 2019 – då ska du ta ut semestern

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset