Idag släpps årets Matrapport från kommunikationsbyrån Food & Friends. Resultatet visar att svenskarna i vissa fall är hycklare. Som byrån själva skriver är rapporten ”en ovanligt splittrad och delvis motsägelsefullt bild”, av hur det svenska folket äter.

”Erfarenheter visar att folk säger att de tränar oftare, sparar mer och äter mer hälsosamt än vad de egentligen gör. En del frågor i undersökningar kommer alltid påverkas av vad som är positivt eller negativt att säga om sig själv”, skriver Pontus Dalström, byråchef och projektledare på Food & Friends i ett mejl till Metro.

Till exempel handlar det om att äta mer vegetariskt. Förra året sa 26 procent av de svarande att de skulle minska sin köttkonsumtion. I år var andelen 31 procent – men köttkonsumtionen har inte minskat. Jordbruksverkets undersökning från förra året visat att köttätandet ligger på en jämn mycket hög nivå, 87,7 kg per person och år (bara 2014 var konsumtionen högre, 87,87 kg per person och år). Det äts särskilt mycket vitt kött, som kyckling, eftersom det är billigare än rött kött.

LÄS MER: Svenskarna förbrukar rekordmycket kött

Populäraste vardagsmaten i Sverige, enligt undersökningen, var i år ”kyckling med tillbehör”. “Pasta med köttfärssås” kom på andra plats och fisk på tredje plats. Kolhydratsskräcken verkar med andra ord ha lagt sig, medan köttätandet hållit sig stadigt. När det kommer till att äta nyttigt är det mindre socker, mer grönsaker och en varierad kost som gäller, enligt de svarande i Matrapporten.

De som äter vegetariskt minst en gång i veckan har ökat från 41 procent förra året till 44 procent i år. Främst är det kvinnor mellan 15 och 24 år som driver den vegetariska trenden, medan äldre tenderar att välja köttbiten framför sojakorven.

Det finns ett annat intresse för mat bland yngre, man förstår i högre grad att mat är mer än att bara smaka gott och tillföra energi till kroppen. Två av de stora megatrenderna är hälsa och hållbarhet, men även etik är alltmer viktigt. Det är ett generationsskifte, där de äldre kommer från ett paradigm då man litade på producenterna, till de yngre som är mer misstänksamma, och söker garantier så som Fairtrade”, skriver Pontus Dalström.

LÄS MER: Vad innebär det att äta nyttigt, egentligen?

Intresset för att äta lokalt, närodlat och rättvist producerad mat har minskat i år jämfört medförra året. Samtidigt har andelen som tycker att det är viktigt att äta råvaror av hög kvalitet till ett bra pris ökat. I den kategorin lägger äldre större vikt vid kvalitet medan yngre föredrar billigt.

Det är också fler som påstår att de äter ute mer sällan än tidigare. Samtidigt visar rapporten att det i själva verket är fler som äter ute i år än året innan.

”En möjlig förklaring bygger på den kraftiga ökningen inom hemleverans av mat, så som Foodora, Wolt och Uber Eats. Denna tillväxt summeras inom restaurangnäringens försäljning, samtidigt som de som svarat på undersökningen känner att de äter oftare hemma”, förklarar Pontus Dalström.

LÄS MER: Cykelbud vittnar om dåliga villkor

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om Kött mat