Hela 64 procent av svenskarna mellan 30 och 65 år vill testa en kryssningssemester, visar en undersökning.
Hela 64 procent av svenskarna mellan 30 och 65 år vill testa en kryssningssemester, visar en undersökning.

Allt fler svenskar vill åka på kryssningssemester – det visar en nygjord internationell undersökning. – Att åka på kryssning är den turistform som har starkast tillväxt och vi tror mycket på den skandinaviska marknaden. Svenskar är vana vid att åka båt, säger Ralph Remkes, General Manager för Costa Cruises i norra Europa.

2017 tar Sverige emot rekordstort antal internationella turister via de kryssningsfartyg som anlöper svenska hamnar. Nu har en internationell undersökning om skandinavernas resvanor visat att flödet går åt båda håll – intresset för kryssningar är mycket starkt hos svenskarna.

– Det är alla typer av människor som kryssar, jag skulle säga att det är ett tvärsnitt av befolkningen. Att det bara skulle vara pensionärer som kryssar är en myt, säger Ralph Remkes.

LÄS MER: Så undviker du extra utgifter då du ska resa

Undersökningen, som genomförts av det internationella forskningsinstitutet NBTC Nipo Research, visar att 64 procent av svenskar mellan 30 och 65 år vill testa en kryssningssemester. Den höga andelen har väckt intresse hos det italienska rederiet Costa Cruises, vilka också tagit initiativet till undersökningen.

Metro träffar Ralph Remkes, General Manager för Costa Cruises i norra Europa och Giancarlo Tedesco, försäljningschef i Skandinavien i samband med en pressvisning av rederiets kryssningsfartyg Costa Mediterranea.
Det italienska rederiet Costa Cruises är Europas största kryssningsföretag och har 27 fartyg i sin flotta. Huvudkontoret ligger i italienska Genua.

– Vi visste redan att den globala tillväxten av kryssningssemestrar hade nått de nordiska länderna, men faktumet att så många svenskar är intresserade av den här typen av resor kom ändå som en överraskning. Här finns definitivt potential, vilket bekräftar för oss att det är dags för vidare investeringar i den svenska marknaden, säger Ralph Remkes, General Manager för Costa Cruises i norra Europa.

En slutsats man dragit av undersökningen är att skandinaver önskar bättre pristransparens och därför kommer Costa Cruises att erbjuda all inclusive-paket utan några tilläggskostnader. Dessutom planerar Costa Cruises att anställa svensk, dansk eller norsk personal på kryssningar som har en hög andel nordiska gäster.
– Skandinavier är en mycket intressant målgrupp för oss. Svenskar och finländare är vana vid dygnskryssningar över Östersjön så för er är det ingen stor sak att gå ombord på ett fartyg. Och norrmännen har sedan gammalt sina fjordkryssningar, säger Ralph Remkes.

Enligt CLIA (Cruise Lines International Association) förväntas omkring 26 miljoner människor åka på kryssning under 2017 – en ökning med 45 procent sedan 2009 – vilket innebär att kryssningssemestrar är den semesterform som ökar mest i världen.
Det rådande säkerhetsläget i Europa och övriga världen med terrordåd och oroligheter är en annan faktor som talar för just kryssningsturismen.
– Vi kan byta destinationer beroende på om länder är säkra eller ej och självfallet tar vi säkerheten ombord på största allvar, säger Ralp Remkes.

Ralph Remkes, general manager för Costa Cruises i norra Europa och Giancarlo Tedesco, försäljningschef i Skandinavien. Foto: Staffan Erfors.

Även om kryssningsturism får anses vara en säker semesterform har Costa Cruises drabbats.
Rederiets fartyg Costa Concordia gick sent på kvällen fredagen den 13 januari 2012 på grund vid ön Giglio utanför Toscana med totalt 4 234 personer ombord, 32 personer omkom. Fartygets kapten Francesco Schettino greps senare på dagen och åtalades senare för dråp och för att han lämnade fartyget innan alla var evakuerade.
– Det var en kris inte bara för Costa Cruises utan för hela branschen. Samtidigt förde olyckan oss samman och vi har självfallet lärt oss av den. Vi har träningscentra med simulatorer som är otroligt avancerade, säger Ralp Remkes som spår att branschen kommer växa ytterligare.

– Trenden nu är större skepp, vi inom Costa har sex nya skepp på gång varav fyra kommer kunna ta emot 6 600 passagerare. Samtidigt vet jag att det finns de som efterlyser mindre, mer intima, fartyg med omkring 1 400 passagerare ombord; då är det en annan form av målgrupp där man inte är så inriktad mot barnfamiljer.

LÄS MER: Bästa tipsen inför resor med kompisgänget

Om Costa Group

Costa Group är Europas största kryssningsföretag och har 27 fartyg i sin flotta, fördelade över 3 varumärken; Costa Cruises, AIDA Cruises och Costa Asia. De enorma fartygen har en sammanlagd kapacitet på 76 000 sängplatser. Företaget har 27 000 anställda på 20 kontor i 14 länder. Costa Groups huvudkontor ligger i Genua, Italien.

 Flottan kommer år 2021 att utökas med sex nya fartyg, varav ett antal kommer att drivas av LNG (flytande naturgas), ett miljövänligare bränsle. Costa Group består av tre varumärken; Costa Cruises, AIDA Cruises och Costa Asia. Costa Group har 27 000 anställda globalt, både ombord på fartygen och på 20 kontor i 14 länder. 2018 firar rederiet sitt 70-årsjubileum.

Costa Groups fartyg är de enda kryssningsfartygen i världen som seglar under italiensk flagg.

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset