Peter Maack från Malmö besöker ofta någon fiskaffär för att köpa lax eller hälleflundra.
Peter Maack från Malmö besöker ofta någon fiskaffär för att köpa lax eller hälleflundra.

Fisk alltmer populärt bland unga. Sushi och tv-kockar inspirerar. ”Börjat lära sig recepten”.

Fler och fler yngre väljer fisk på menyn. Enligt färska siffror från analysföretaget Gfk Sverige – framtagna på uppdrag av det norska exportrådet för fisk – har fisk stigit rejält i svenskarnas aktning, och allra mest bland konsumenter under 29 år.
– Man vet att det både är gott och nyttigt. Det är lätt att man drunknar i ett utbud av GI-metoder och liknande, men kunskapen om fisk har ökat stort, säger Peter Källström, ordförande för Svenska fiskhandelsförbundet.
– Sushirestaurangerna har blivit fler och fisk har blivit mer lättillgängligt för unga. Även vanliga lunchrestauranger har blivit bättre på att tillreda fisk, säger Line Kjelstrup, Sverigechef för det norska exportrådet för fisk.

Och trenden är på uppgång även i hushållen. Matlagningsprogram, matbloggar och köksteman i tidningar har inspirerat medelsvensson, som förra året satte i sig över tio kilo fisk.
Klart populärast är laxen – förra året åt vi hela tre kilo per person.
– Man har tidigare haft en känsla av att inte behärska tillredning av fisk. Men nu har svenskarna börjat lära sig recepten, säger Line Kjelstrup.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset