Kunderna trodde att de bara tackat ja till ett gratisprov med vitaminpiller men antecknades som abonnenter på Malmöföretagets produkter. Arkivbild.
Kunderna trodde att de bara tackat ja till ett gratisprov med vitaminpiller men antecknades som abonnenter på Malmöföretagets produkter. Arkivbild.

Malmöföretaget Maximera TM, tidigare Lev Väl Hälsokost, har dragit på sig flest klagomål hittills i år till Konsumentverket för oseriös telefonförsäljning. Närmare 200 av företagets kunder känner sig lurade.

Säljarna säger i telefon att kunderna kvalificerat sig till en final med värdefulla priser. Men sannolikheten att vinna är oändligt liten, konstaterar SVT Nyheter Skåne.

Carolina Andersson, processråd på Konsumentverket, betecknar löftet om vinstchans som ren lögn.

Om kunden säger ja till ett gratis provpaket med vitaminpiller "utan köpkrav eller bindningstid" antecknas vederbörande för ett månadsabonnemang på företagets produkter.

Konsumentverket har stämt företaget i Stockholms tingsrätt.

Ägaren säger att han nu har upphört med all verksamhet i Sverige och att han ska stämma Konsumentverket och medier för förtal.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset