De fyllda vinglasen i plast säljs redan i länder som Belgien, Holland, Tyskland, Norge, Danmark och USA. Men i Sverige stoppar Systembolaget butiksintroduktionen av Skåneföretaget Cefours vinglas. Orsak: de är för inbjudande.

Cefour Wine & Beverage

För lockande utseende, tycker Systembolaget och stoppar försäljningen.

– Som privatperson kan jag inte se någon skillnad på våra vinglas och exempelvis en snygg ölflaska, säger Jan Nilstadius, styrelseordförande på Cefour Wine & Beverage i Åhus, till Metro.

Cefour hade planerat en introduktion av ”Easy wine glass” i Systembolagets butiker under mars månad. Men nu har Systembolaget stoppat introduktionen, eftersom man anser att vinglasen fyllda med rött, vitt eller rosé inte är förenliga med alkohollagen. Glasen plockas även bort från beställningssortimentet.

– Det är redan upphällt, serverat och har därför en inbjudande karaktär som uppmanar till bruk, säger Systembolagets presschef Lennart Agén till Sydsvenska Dagbladet.

Cefour kommer att överklaga beslutet till alkoholsortimentsnämnden.

– Lådvinerna lär ha gått igenom samma process när de introducerades en gång i tiden, säger Jan Nilstadius.

Enligt honom är svenska Systembolaget ingen stor marknad för Cefour. Företaget satsar i stället på att etablera sina produkter i övriga Västeuropa och USA.

– Men vi är ju ett svenskt företag och då känns det principiellt viktig att vi finns även på vår egen hemmaplan, säger Jan Nilstadius.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset