”Tänk om det var Jimmie, inte Zlatan” Ur Zlatans reklamfilm
”Tänk om det var Jimmie, inte Zlatan” Ur Zlatans reklamfilm

Första gången jag såg reklamen med Zlatan blev jag faktiskt rörd. Det kändes som ett ställningstagande från en oväntad avsändare i tider där det krävs markeringar som står upp för mångfalden. Reklamfilmen är emotionell, den spelar på mycket av det jag själv älskar med Sverige. Havet, skogen – den välsignade fridfulla svenska naturen! Men ändå är det något som gnager. Jag ser den igen; den tatuerade mannen som kör bil genom ödemarken, springer som en vinterkrigare genom skogen, riktar sitt vapen mot en ståtlig hjort, hans kvinna som står och tittar oroligt ut genom fönstret. I nästa sekvens ser vi mannen le avväpnande medan han kryper ner i sängen till sin kvinna. Allt detta medan Zlatans omisskännliga dialekt deklamerar den svenska nationalsången, men med den lilla förändringen att det är i Sverige, inte i Norden, han vill dö.  

Zlatans röst alterneras med en vän ofarlig kvinnoröst som på dialektfri svenska sjunger samma ord som Zlatan. 

Så ser jag för mitt inre öga Jimmie Åkesson göra samma resa, armhävningarna, språngmarschen genom skogen och på samma sätt blicka ut över sitt land – ja, jag vill leva, jag vill dö i Sverige. Det enda som skiljer är att det är Jimmie i stället för Zlatan, och med den lilla ändringen i Sverige i stället för det i princip gränslösa Norden – och filmen blir något helt annat. Den skulle sannolikt ha blivit kallad obehagligt nationalistisk, kanske rasistisk. Kanske skulle den även få kritik utifrån ett genusperspektiv – ett befästande av otidsenliga könsroller. Kanske hade någon ropat att filmen kunde varit hämtat ur Leni Riefenstahls produktion. Någon hade kanske undrat om det verkligen är värdigt att sälja en så gedigen produkt med sådana medel.  

Men allt detta är ju bara i mitt huvud. 

Zlatan är kung, bilen rullar trots ny husse, vi vet dess ursprung. Språket känner vi igen, förpackningen skiljer sig en smula. 

Men vad är egentligen skillnaden?

LÄS MER:

► Nationalismen ska synas – Metro och Dramaten i nytt samarbete

► Dramatenskådisarna: ”Allt vi trycker ner börjar jäsa”

► Zlatan i reklamfilm för Volvo

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset