Apples vd Tim Cook från tisdagens produktpresentation i på Lane tech high school i Chicago.
Apples vd Tim Cook från tisdagens produktpresentation i på Lane tech high school i Chicago.

Apple presenterade en billigare Ipad och ny mjukvara för lärare och elever. ”Snark” – eller? Metros techredaktör Henrik Ek var på plats i Chicago och förklarar varför denna till synes osexiga nyhet faktisk har betydelse.

Första gången Apple presenterade en Ipad råkade jag för en stund hamna intill Steve Jobs. Den legendariske grundaren hade precis stannat till i det utrymme där journalisterna fick klämma och känna på det han just stått och mässat om.

Så där stod jag, med plattan som skulle vända uppochned på tidningsvärlden i högst hugg, och kunde förstås inte motstå att fråga techgeniet om han trodde att Ipad skulle bli en lika stor succé som Iphone blivit, tre år tidigare.

Steve Jobs vände bort huvudet och bara gick.

Han var inte på prathumör. Eller så kände han på sig redan då att Ipad inte alls skulle bli en succé jämförbar med Iphone?

LÄS MER: Metros exklusiva intervju med Tim Cook

Under tisdagen var det i alla fall dags igen för Ipad-lansering. I normala fall när Apple kallar till sina storslagna massmöten föregås de av månader av spekulationer om vilka prylar som kan väntas.

Den här gången var det knäpptyst, vilket fick sin förklaring på plats.

Det var nämligen ”bara” en ”ny” Ipad.

Men såhär är det; Nej, Ipad blev inte en succé i den bemärkelse som Steve Jobs ville. Han såg den ersätta printtidningar och magasin och kanske i någon mån datorer för enkla webbärenden. Det har inte hänt.

Men fråga lärare och föräldrar över hela världen hur de ser på Ipad och du får höra att den i mångt och mycket förändrat pedagogiken.

Ipad är bäst för barn.

Apple har varit inne i en period av högklassiga och dyra uppdateringar. Macbook Pro med massa lullull för proffsen med tjocka plånböcker. Iphone X som spräckte 10 000-kronorsgränsen för en telefon. Och så förstås Ipad Pro – den enorma skärmen som riktade sig till grafiska skapare och möjligen de få som gillar att spela tunga spel på surfplatta.

Det är inte direkt så att lärare och småbarnsföräldrar brukar klaga på att de har för mycket pengar att göra av med.

Därför är det inte mer än rätt att Apple släpper en produkt som kostar mindre och fylls med mjukvara för det som den riktiga målgruppen behöver.

LÄS MER: Här är utmanarna till Iphone X

I USA kommer Ipad (som den heter, kort och gott) att kosta lite drygt 2500 kronor för skolor. Exakt vad studentrabatten blir i Sverige är inte känt, men gemene man lägger beslag på en för 3795 kronor, vilket ändå får ses som ett bra pris.

Det är nog för tidigt att slå fast om Ipad faktiskt är bättre än böcker – eleverna som testat har ett par år kvar innan de ska ut i arbetslivet och ”göra skillnad”.

Men om det gör unga mer kreativa, nyfikna och till och med välutbildade får den nog ses som en lika stor succé som Iphone.

Här är nya Ipad

# Precis som tidigare har Ipad 9,7 tums display. Skillnaden är att den nu också fungerar med Apples penna (vilket tidigare bara fungerade på Ipad Pro).

# Upplösningen är 2048×1536 pixlar (264 ppi)

# Chippet är av typen A10 vilket är samma processor som sitter i Iphone 7 och 7 Plus.

# Ipad kommer med antingen bara wifi eller med wifi och mobiltelefondata. Du kan också välja mellan modeller med 32 eller 128 gigabytes lagringsutrymme.

# Kameran på 8 megapixel och 2,4 i bländarstorlek. Den kan filma i full HD, 1080p.

# Priser: 3795 kr till 6295 kr.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset