Sociala medier bör regleras på samma sätt som cigarretter enligt Marc Beinoff.
Sociala medier bör regleras på samma sätt som cigarretter enligt Marc Beinoff.

Marc Beinoff, vd på molntjänsten Salesforce, säger att sociala medier borde regleras på samma sätt som cigaretter.

Det var under World economic forum i Davos som tech-vd:n gjorde ett uppmärksammat uttalande. Marc Beinoff tycker att teknologi-industrin i USA borde regleras av den amerikanska staten. Han utvecklade sitt resonemang i den amerikanska tv-kanalen CNBC:s studio.

– Man skulle kunna reglera sociala medier på samma sätt som man reglerar cigarrettindustrin. Vi har en produkt som är beroendeframkallande och som dessutom är dålig för människors välmående. Samtidigt finns det krafter som försöker få dig att använda dem mer. Det går att dra många paralleller mellan sociala medier och cigarettindustrin, säger han till CNBC.

LÄS MER: Tidigare Facebook-chef: Sociala medier förstör samhället

Enligt Marc Beinoff är det inte bara att sociala medier är beroendeframkallande som är ett problem.

– Vi ser exempel på när val manipuleras av utländska krafter. Det leder till en situation där staten borde titta på möjligheterna att reglera sociala medier, säger han till tv-kanalen.

LÄS MER: Facebook lät marknadsförare rikta in sig på ”judehatare”

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset