Kärlek och musik är ofta ett vinnande koncept. Inte minst för Tibor Keše, Handelsstudenten som flyttade till Sverige för tre månader sedan, och som nu kammat hem förstaplatsen i Spotify Student Innovation Awards.

Kristofer Hedlund

När våren kommer och det är dags att söka sommarjobb sitter Handelsstudenten Tibor Keše säkert. Tibor föddes i Brno i Tjeckien och kommer från fyra års ekonomistudier i Prag. Anledningen till att han valde Sverige som nästa studieanhalt handlade bland annat om den låga studieavgiften, men också om ett varmt välkomnande på Handelshögskolan.

Studier i Sverige är mycket billigare, i England kostar det flera hundra tusen. Att folk vill komma hit för att studera och sedan kanske stanna kvar, det är ju en fantastisk grej. Att attrahera folk och arbetskraft genom gratis utbildning är så smart! Att jag hamnade på Handels beror på att jag kände mig så omhändertagen vid mitt första besök. Skolan lade ner mycket energi på att få oss att må bra, vilket är en stor skillnad från många andra skolor jag besökte där de äldre eleverna inte ens verkade bry sig. Därför blev valet ganska enkelt.

Efter tre månader på Handelshögskolan i Stockholm tog han i fredags hem vinsten i Spotify Student Innovation Awards och belönas med ett internship hos företagets avdelning Growth, vars huvudsakliga uppgift är att driva nya användare från hela världen till Spotify.
Tibor Keše är målmedveten. Det märks inte minst vid frågan om varför han vann:
– Jag försökte tänka strategiskt, och hade under en väldigt lång tid gjort research kring Spotify och företagets utmaningar. Jag gjorde ett stort förarbete, för jag ville verkligen få den här chansen. Alla andra i tävlingen hade säkert lika bra idéer och all kunskap som krävdes för att vinna, men skillnaden var att jag visade större motivation.

I år anmälde sig 85 studenter till tävlingen, som handlade om att pitcha in en app som skulle kunna tas fram för Spotify och en valfri framtida samarbetspartner. Tio studenter gick vidare till finalen, och till slut stod Tibor Keše högst upp på prispallen.
– Jag visste inte så mycket om appar i början, så jag bestämde mig för att starta med musiken och fundera på i vilka appar den ännu inte finns. Jag började klura kring Tinder, en dejting-app som används av tävlingens målgrupp och som dessutom är väldigt stor i USA där Spotify vill växa. Jag fick helt enkelt ladda ner appen och göra ordentlig research. Det visade sig vara ganska kul.

Förutom flera matchningar som trillade in från hans research fick Tibor även fram en vinnande idé som handlade om att hjälpa de kontaktsökande användarna på Tinder att kommunicera med hjälp av musik.
– Studier visar att du enklare fattar tyckte för personer som gillar samma musik som dig. Musik får dig att känna mycket och är en väldigt bra isbrytare. Tinder hjälper till att koppla ihop dig med intressanta personer, men appen hjälper dig inte med själva kommunikationen. I min idé kan du i Tinder skicka en låt via Spotify, och på så sätt visa vem du är. Om du ska ut en kväll kan du skicka ”Daft Punk – Get Lucky” till alla dina matchningar och skriva var du ska. Då fattar alla att du är på.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset