Brist på målbild det vanligaste problemet

Urban Brådhe

Catrin Engström. 

LÖFTEN. Att hålla det där nyårslöftet att börja träna verkar vara bland det svåraste man kan göra. Om valet en kall, mörk och regnig kväll står mellan ett svettigt spinningpass eller en soft stund i tv-soffan verkar det senare vinna allt för ofta.
Trots att man kände sig jättemotiverad att börja träna när man avgav det där nyårslöftet, står sedan träningsväskan orörd. Men det behöver inte bero på att du är en slöfock.
– Är man ovan att träna är det enkelt att bestämma sig för att man ska börja men man vet inte hur det ska gå till, säger Catrin Engström, personlig coach och träningskoordinator på The Academy.

Det första man bör göra är att sätta sig och skriva ner varför man vill börja träna, hur man vill må och vad man tror att träningen kan tillföra ens liv. Det andra är att sätta upp några konkreta mål. Det kan vara allt ifrån att kunna springa i 30 minuter eller att gå ner några kilo i vikt. Det viktiga är att målen mer handlar om hur man vill må än om hur man vill se ut.
– När man gjort det är det dags att utifrån den form man är i i dag komma på vilken typ av träning som skulle kunna få en att uppnå de mål man just skrivit ner. Och sedan börja planera in träningen i almanackan.

Catrin säger att misstaget många gör är att man sätter upp orealistiska mål. Och känner man sig misslyckad är risken stor att man tappar sugen.
– Man har kanske läst i en träningstidning att man måste träna minst tre gånger i veckan för att det ska ge resultat, men då har de kanske utgått från en person som har viss träningsvana. Man måste alltid utgå ifrån sig själv. Är man ovan räcker det gott med en promenad och kanske ett träningspass i veckan.
För att man ska få träningen till en naturlig del av ens vardag är det bra om man lyckas hitta en form som man tycker är rolig. Så i stället för att bara följa med kompisarna på deras träning krävs det även här att man lägger ner lite tankeverksamhet. Är det ute eller inne du vill träna? Är det styrka, kondition eller rörlighet som känns viktigast? Vill du träna ensam eller i grupp?
– Jag tycker att man kan skriva ner en träningsmeny med fem olika träningsformer man skulle kunna tänka sig att utöva och prova sig fram för att ta reda på vilken eller vilka som passar bäst.  

Sedan tipsar hon om att de flesta gym har erbjudanden med gratis prova på träning och en timme med en instruktör som kan hjälpa till med ett personligt program.
– Det absolut viktigaste är att främst ta reda på vad det är man vill uppnå med sin träning. Om man inte vet var man ska innan man börjar gå kommer man aldrig att komma fram. 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset