Todd Haynes är i Cannes för att tävla med sin nya film "Wonderstruck".
Todd Haynes är i Cannes för att tävla med sin nya film "Wonderstruck".
Film Cannes, TT:s utsände

Debatten om filmer gjorda för tv och om de ska få visas på Cannesfestivalen fortsätter. När Todd Haynes möter pressen för att tala om sin tävlingsfilm "Wonderstruck" ställs även han mot väggen om sin åsikt.

Årets hetaste fråga på Cannesfestivalen utgår ifrån de Netflixproducerade tävlingsfilmerna "Okja" och "The Meyerowitz stories". Under onsdagen förklarade juryns ordförande Pedro Almodóvar att han inte kunde tänka sig att dela ut Guldpalmen till en film son inte först visats på bio.

Todd Haynes, vars film produceras av Amazons tv- och filmbolag Amazon Stories, är försiktig när han talar om ämnet.

Jag kan inte uttala mig om Netflix. Men filmavdelningen på Amazon består av personer som älskar film, och som ville ge oss filmskapare möjlighet att arbeta. Och ”Wonderstruck” ska visas på bio, fortsätter Todd Haynes.

Döva barn rymmer

Hans egen kärlek till mediet syns verkligen i ”Wonderstruck”, som liksom hans förra film, ”Carol”, är en oerhört elegant berättad historia som utspelas både på 1920- och 1970-talen. Filmens båda berättelser centreras kring döva barn som rymmer och tar sig till New York, där historierna mot slutet flätas samman och visar sig höra ihop.

1920-talsdelen är skildrad i svartvitt och utan dialog, medan 1970-talsdelen gestaltas i färg. Haynes säger:

Vi jobbade oerhört hårt för att allt skulle se autentiskt ut. Jag ville kontrastera stadens utseenden mot varandra – den optimism som fanns på 20-talet och det New York på 70-talet som var precis raka motsatsen.
Och vi höll hård koll på de filmer som inspirerade oss – i 20-talsbiten var det bland annat Murnaus filmer, när det gäller 70-talet var det främst ”The French connection” som inspirerade oss.

Skapades i klipprummet

"Wonderstruck" är i mångt och mycket en film som har skapats i klipprummet, konstaterar han.

Det är en film som vill dra uppmärksamhet till filmens språk – och det inkluderar också musiken och ljuddesignen, något som var speciellt viktigt i en film som handlar om dövhet.

Haynes säger att han genast insåg att det skulle bli både dyrt och komplicerat att göra filmen, men att han inte kunde tacka nej till manuset.

Det var så oerhört filmiskt, allt bidrog till att göra det oemotståndligt för en filmskapare. Fokus på barn, ett mysterium, ledtrådar som för dig framåt medan du undrar över vad dessa historier har att göra med varandra, samtidigt som du inser att du kommer att få ett svar.

”Wonderstruck” är ännu inte köpt till Sverige, men efter det översvallande mottagande filmen fått här i Cannes lär det inte dröja länge innan ett svenskt distributionsbolag tar fram plånboken.

Todd Haynes är i Cannes för att tävla med sin nya film Wonderstruck.
Todd Haynes är i Cannes för att tävla med sin nya film "Wonderstruck".
Michelle Williams, Todd Haynes, Julianne Moore, Jaden Michael och Millicent Simmonds möter pressen i Cannes för att prata om filmen Wonderstruck.
Michelle Williams, Todd Haynes, Julianne Moore, Jaden Michael och Millicent Simmonds möter pressen i Cannes för att prata om filmen "Wonderstruck".
Todd Haynes följer upp succéfilmen Carol med nya filmen Wonderstruck.
Todd Haynes följer upp succéfilmen "Carol" med nya filmen "Wonderstruck".
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset