Alltifrån exteriören i svart sten och glas till minsta inredningsdetalj är genomfört med sådan omsorg att man blir alldeles lycklig.
Alltifrån exteriören i svart sten och glas till minsta inredningsdetalj är genomfört med sådan omsorg att man blir alldeles lycklig.

Ypperlig akustik och bländade estetik har sitt pris; minst ett par miljarder svenska kronor är prislappen för KKL.

Knappt hinner jag sätta mig tillrätta i den mjuka fåtöljen innan dirigenten kör igång det klassiska stycket O Fortuna ur Carmina Burana. De bombastiska pukorna och körsången är omisskännliga. Det pågår generalrepetition i konserthuset KKL i den pittoreska staden Luzern inför morgondagens stora premiär, och trots att jag sitter på tredje radens balkong behöver sopranen Regina Mühlemann inte klämma i för att ljudet ska nå upp till mig. Alla som varit här vittnar om en välljudande klang lika bra var du än sitteri konsertlokalen. Det stämmer. Akustiken är ohyggligt imponerandei den hermetiskt tillslutna konsertsalen som rymmer nästan 2000 åhörare.

Akustiken är ohyggligt imponerande i den hermetiskt tillslutnakonsertsalen som rymmer nästan 2000 åhörare.

Nästa år är det 20 år sedan KKL byggdes efter mästerarkitekten Jean Novels ritningar. Alltifrån exteriören
i svart sten och glas till minsta inredningsdetalj är genomfört med sådan omsorg att man blir alldeles lycklig. Det är ljuvligt att se hur elegant Nouvel fört in vattnet i huskroppen med hjälp av små kanaler, det är imponerande att vandra runt i panoramafoajén på första våningen, som
i ombonad mörkt röd och svart skrud för tankarna till Gunnar Asplunds
pärla Skandiabiografen i Stockholm.

Men det bästa av allt är nog terrassen där du förutom en vidunderlig utsikt över den vackra stadskärnan finner ett formmässigt intressant utskjutande reflekterande tak som speglar såväl byggnaden som omgivande Luzernsjön. Här har verkligen ingenting lämnats åt slumpen. Men smakar det så kostar det. Minst ett par miljarder svenska kronor är prislappen för KKL, pengar som flitigt samlats in med generösa bidrag från såväl staden som från privatpersoner. Och visst har kompromisslösheten lönat sig. I dag står hela världens mest kända dirigenter och solister i kö för att uppträda här. Så även berömda pop- och rockband. För en tid sedan gjorde till exempel svenska The Hives en bejublad spelning.

KKL står som enda moderna skapelse ut i den gamla klosterstaden Luzern som har anor till 700-talet. Här möter floden Reuss Luzernsjön och roligast och bäst tar du dig över vattnet på gamla medeltida träbroar som Kapellbrücke och Spreuerbrücke. Till utseendet påminner staden om
ett litet Venedig i miniatyr med undantag för de berg som ramar in idyllen. Luzerns läge mitt i landet gör staden nära till hands inte bara
för inhemska besökare utan även för musikälskare från länder runt omkring.

Från Zürich tar du dig hit på en timme. Från Milano eller München räcker en god bok och dryga tre timmar på tåget. På kvällspromenaden längs kajen kan jag på andra sidan vattnet beundra KKL:s upplysta fasad. Återigen dyker den tyske kompositören Carl Orffs verk O Fortuna upp i mitt huvud.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset