På Kilimanjaro, som Alexander Strandell nu ska bestiga en andra gång, är klimatet skiftande.
På Kilimanjaro, som Alexander Strandell nu ska bestiga en andra gång, är klimatet skiftande.

29-åriga Alexander Strandell är en van vandrare. Efter att bestigit några av världens mest kända berg är han nu uppe i planeringen för nästa stora resa till Kilimanjaro. Här ger han sina bästa vandringstips och avslöjar var världens bästa leder finns.

Alexander Strandell, vars beskrivning av sig själv är ”en typisk Stockholmskille som tyckte om att resa till storstäder”, åkte med sin danske vän Chris till Island för sju år sedan. Väl där tog de sin packning och begav sig ut på tur, och Alexander blev förälskad av konceptet.

– Jag blev helt såld, säger han.

LÄS MER: Eddie, 44, har besökt alla världens länder: “Siktar på ett varv till”

I dag har han många bergsbestigningar och långa vandringar på sitt cv. Ett intresse han dessutom får ägna sig åt i arbetet som expeditionsguide.

– Det är såklart helt underbart. Jag får åka på mina drömresor medan jag jobbar. Man njuter verkligen under sina arbetsdagar.

Ska bestiga Kilimanjaro en andra gång

Just nu planerar Alexander för nästa stora resa – till Tanzania för att bestiga Kilimanjaro. Det blir andra gången han bestiger berget, och han håller vandringen som sin absoluta favorit.

– Det är nog den vandring som har gjort störst avtryck på mig, det var en magisk resa. Man har en hel vecka på berget utan telefon, bara med sig själv och den grupp man går med. Och att bara gå där, i den underbara omgivningen, och att på kvällarna stå och blicka ut över en solnedgång… det går inte att beskriva.

LÄS MER: Reseexperten: Så kommer du billigt undan på resan

Men för lönen måste man bemöda sig. Alexander, som även håller träning som ett av sina intressen, berättar att träningen intensifieras inför en lång vandring.

– Jag brukar träna mycket på det jag ska göra under en vandring – vilket är att gå. Givetvis är det bra träna på att gå uppför, men det många glömmer är att man går lika mycket nerför. När man har vandrat uppför i, säg fem dagar, och sen ska gå nedåt igen är man så trött i kroppen att man lätt kan skada sig.

Trevenque i Sierra Nevada håller Alexander Strandell som en av sina favoritvandringar.

Hur påfrestande är en långvandring för kroppen?

– Man blir trött, absolut, men det positiva är att man bara går hela tiden, man gör ingenting annat. Man springer inte, man gör inte några benböj med en massa vikter. Men det är klart att det är påfrestande, man är ganska slut i benen efter en vecka.

”Gå upp och ner, fram och tillbaka”

Så hur ska man lägga upp sin träning?

– Ta på dig en ryggsäck som gärna väger upp till tio kilo, och hitta närmsta backe eller trappa. I Stockholm finns Hammarbybacken som fungerar väldigt bra. Sen är det bara att gå upp och ner, fram och tillbaka. Det är inte så roligt alla gånger, men det hjälper enormt.

En vandring som fortfarande finns på Alexander Strandells bucket list är upp till Everest base camp, cirka 5 500 meter på vägen upp till världens högsta berg i Nepal. Men att ta sig de 8 800 meterna upp till Mount Everests topp väntar han med.

– Det hade varit häftigt att ta sig upp till toppen såklart, det får nog dröja några år. Det krävs lite mer träning och större förberedelse. Det är sån himla acklimatisering också, man måste anpassa kroppen till den höga höjden.

LÄS MER: Klimatexpertens tips: Så här reser du mer hållbart

Hur står sig Sveriges vandringsleder i förhållande till de du har besökt?

– Jag har faktiskt inte vandrat så mycket i Sverige, jag har hållit mig utomlands för det mesta. Men jag har bestigit Kebnekaise och det var en fantastisk vandring. Den börjar egentligen i Nikkaluokta, nästan två mil från berget där väglöst land tar vid och man måste gå till fjällstationen. Det är en väldigt fin sträcka.

Expertens tips: Så förbereder du din vandring

Mat:
– På vissa långa vandringar kan man bli serverad mat och då har man lyxen att bara behöva plocka med sig snacks. Men annars ska man tänka på att välja mat som man tycker om och har lätt för att få ner. En del av höjdsjukan, som det kallas, är att aptiten lätt tappas. Jag ser många som tar med sig proteinbars, vilket såklart kan vara gott efter ett träningspass, men det är väldigt tungt att trycka i sig. Då äter jag hellre en kexchoklad.

Träning:
– När du vet att du ska ge dig ut på en längre vandring är det bra att börja träna några månader innan. Gå mycket uppför, mycket nerför och träna upp din styrka och kroppshållning. Ska du bestiga ett högt berg är det viktigt att du har bra kondition, det kan bli väldigt syrefattigt uppe på toppen.

Packning:
– Det är väldigt viktigt hur man optimerar sin packning, och även att man tränar på hur man optimerar den inför sin resa. Det optimala, som jag brukar göra, är att packa allting i vattentäta påsar i olika färger och skriva på varje påse vad den innehåller. Det kan dränera en del energi att leta igenom sin packning varje gång man ska ha något, så lär dig vad påsarna har för färg och vad de innehåller.

Kläder:
– Om du har ett par riktigt bra kängor underlättar det enormt mycket. Du håller dig varm och blir mindre trött i fötterna. Sen är det bättre att ta många lager snarare än väldigt tjocka plagg, framför allt när du ska sova – då är en varm sovsäck och underställ det bästa du kan ha.

Kom igång:
Har du aldrig vandrat förut ska du inte tänka för mycket på utrustning och att allt ska bli rätt. Se helt enkelt till att bara göra det. Kom ut i naturen, njut av omgivningarna och lär dig allt eftersom. Min första vandring på Island gjorde jag endast iklädd en jeansjacka.

Alexanders bästa vandringar:

Kilimanjaro, Tanzania
Trevenque, Sierra Nevada, Spanien
Atlasbergen, Marocko

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset