Slim Jim - träning, kost och sunt förnuft

Jim "Slim Jim" Roslund 

Hur hänger alkohol och träning ihop? Är en natt i vimlet mer eller mindre förödande än vi tror? Och hur ska man göra för att stå emot den så sjukligt tillfredsställande men extremt kaloriberikade bakfyllematen? Detta är en fråga och dilemma många står inför. Vi vill efter en tuff vecka unna oss en rolig kväll på stan, samtidigt inte vill förstöra hela veckans slit på gymmet. Är det bortkastad tid?, eller finns det en lösning?

• Hur mycket skadar egentligen alkohol din kropp?

Det är främst tre dominerande faktorer som avgör hur din kropp påverkas av alkohol: Din genetiska uppsättning, ditt hälsotillstånd och hur mycket alkohol du dricker per tillfälle.
Några glas öl eller vin per vecka är helt ok, men fredagsfyllan som kanske inte slutar som man tänkt sig är garanterat negativt för hälsan och dina träningsresultat. Inte nog med att en fylla är dålig för hälsan, man förlorar även många dagars träning eftersom kroppen behöver minst 2-4 dagar för att helt återhämta sig.

När man dricker alkohol så påverkas nästan alla celler i din kropp - negativt! Alkohol kan obehindrat tränga in i cellerna och orsaka skador genom att bl.a. lösa upp olika fetter som är livsviktiga för cellens funktioner. Kroppen förbrukar stora mängder vitaminer och mineraler genom förbränning av alkohol. Vid t.ex. ett kraftigt intag av alkohol under en längre period kan man få mardrömmar som ofta beror på akut B-vitamin brist!

• Hur undviker man skräpmaten?
Alkohol är vätskeutdrivande och en del av förklaringen till varför man är bakfull är helt enkelt att kroppen är uttorkad. Men samtidigt som alkohol driver ut vätska ur kroppen så försvinner även salt och andra viktiga mineraler ut via urinen. När man försöker återställa sin vätskebalans genom att enbart dricka mycket vatten så har kroppen svårt att slussa in allt vatten in i dina celler (som är uttorkade). Mycket vatten ökar blodvolymen och urinutsöndringen ökar, men tyvärr har cellerna nödvändigtvis inte fått all den vätska de behöver.
Det är här skräpmaten kommer in i bilden och förser kroppen med salt. Salt är nämligen mycket viktigt för att återställa vätskebalansen i din kropp. Av samma anledning rekommenderas det att inta en sportdryck (med elektrolyter, bl.a. salt) under och även efter ett träningspass.
Men tyvärr är salt en av få ”nyttiga” ämnen som skräpmaten bidrar med, det mesta är väldigt onyttigt.

• Vad ska man då äta?
Ett litet tips är att förbereda någon mat dagen innan som är nyttigare än skräpmaten, men ändå smakar gott. Man behöver absolut inte bli överambitiös i sin matlagning, det är enklare än du tror.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset