Den senaste tiden har det varit många turer kring Transportstyrelsens hanterande av känsliga och sekretessbelagda uppgifter. I dag höll statsminister Stefan Löfven en presskonferens. Känns det snårigt att hänga med? Här är turerna i IT-affären.

  • Redan 2015 fick IBM i uppdrag att ta över Transportstyrelsens IT-drift. Det här beskrevs som en av de största outsourcingsaffärerna gällande en svensk myndighet någonsin.
  • I Transportstyrelsens databas finns bland annat information om alla fordon i hela Sverige. Det rör sig om privata fordon, men även om polisens och militären fordons. Här finns även alla körkortsinnehavares personuppgifter.
  • Generaldirektören Maria Ågren beslutade efter affären att avsteg kunde få göras från lagar som skulle skydda känsliga uppgifter. Detta trots att internrevisorn ifrågasatte om beslutet var rätt. Samma sommar inledde Säkerhetspolisen en kontroll kring överflyttningen av IT-driften.
  • Det som hade hänt var att IBM i sin tur hade valt att förlägga driften till Östeuropa, till bland annat Tjeckien och Serbien. Av tidspress hade utländska tekniker utan säkerhetsklassning fått åtkomst till svenskt, sekretesskyddat material.LÄS MER: Regeringen tvår sina händer om IT-affär 
  • I början av 2016 inleddes en förundersökning mot generaldirektören Maria Ågren där hon misstänktes för att ha tagit beslut som lett till att känsliga och sekretessbelagda uppgifter kunde röjas. Ungefär ett år senare fick hon också sluta sitt uppdrag som generaldirektör. Anledningen sades då vara att det fanns olika syn på hur verksamheten skulle ledas.
  • 6 juli 2017 blev det dock känt att den tidigare generaldirektören hade erkänt brott och fått ett strafföreläggande på 70 000 kronor för vårdslöshet.
  • Det har även blivit känt att myndigheten skickat ut ett helt register med fordonsuppgifter som även innehöll personer med skyddad identitet till svenska och utländska företag. När misstaget upptäcktes skickades ytterligare ett mejl ut, där man uppgav vilka personerna med skyddad identitet för företagen skulle rensa bort de uppgifterna själva.
  • 18 juli kom besked om att även Transportstyrelsens ordförande Rolf Annerberg får sluta till följd av skandalen. Han hade känt till lagbrottet men inte vidtagit några åtgärder.
  • Under fredagen 21 juli mötte infrastrukturminister Anna Johansson (S) riksdagens trafikutskott och ledamöter i försvarsutskottet. Samma dag avslöjade SVT att det militära fordonsregistret fanns med i de register som hanterades utomlands.
  • På måndagen, den 24 juli, höll Stefan Löfven en presskonferens med anledning av IT-affären. Bland annat berättade statsministern om att han fick information om det som inträffat först i januari 2017. ”Jag hade gärna velat haft den informationen tidigare. Vi behöver titta igenom det här noggrannare, hur sköts informationshanteringen i regeringskansliet”, sade Löfven.
  • Förutom statsministern deltog också Transportsstyrelsens nya generaldirektör, Säpochefen Anders Thornberg och överbefälhavaren Micael Bydén i pressträffen. Samtliga uttrycker att de ser allvarligt på händelsen. ”Information om den absoluta huvuddelen av Försvarsmaktens fordonsregister finns inte hos Transportstyrelsen och har därför inte röjts. Däremot så finns ett antal fordon som återfinns såväl i det militära som i Transportstyrelsens vägtrafikregister. Försvarsmaktens bedömning är att det uppstår en risk om information om de här fordonen kommer i orätta händer. Den risken den kommer att kunna hanteras”, sade Bydén.

LÄS MER: Datatekniker fick läsa hemliga polisregister 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset