Metro provade hur snabbt Postnord levererade brev. 90 procent gick fram till dagen efter.
Metro provade hur snabbt Postnord levererade brev. 90 procent gick fram till dagen efter.

99 av 110 skickade brev kom fram dagen efter. Trots kraftig kritik mot Postnord lyckas företaget leva upp till postlagen när Metro testade hur fort brev går fram.

Under de senaste åren har antalet klagomålen till Postnord ökat kraftigt. De flesta klagomålen har handlat om att försändelsen blivit försenad, inte kommit fram alls eller kommit fel.

I Metros test har vi undersökt hur snabbt Postnord klarade av att leverera 110 brev.

 Privatpersoner på elva orter i Sverige korspostade samma dag tio brev vardera till de andra deltagande personerna. Dagen efter hade 99 av de 110 breven kommit fram, vilket motsvarar 90 procent.

Det kan jämföras med Postnords egna mätning för oktober månad, där andelen av leveranserna som gått fram efter en dag var 93,04 procent.

Enligt postlagen ska 85 procent av breven levereras inom en dag, och enligt Postnords interna mål är motsvarande siffra 94 procent.

– Jag gillar att nå mål och vill helst överträffa dem lite. Jag hade helst velat ligga på 95 procent. Men sedan vet jag vilket oerhört hantverk det är att leverera brev från Ystad i syd till Kiruna i nord, säger Erika Ahlqvist, som ansvarar för brevbäringen i Sverige hos Postnord.

Under samma dag postade elva privatpersoner i tio kommuner totalt 110 brev. Här syns breven postade i Uppsala, Eskilstuna och Gävle. Foto: Privat.

LÄS MER: Sjunkande förtroende för Postnord

I Metros test tog breven från Uppsala längst tid på sig. Inget av breven som postades i Uppsala hade kommit fram inom en dag. Brevet från Uppsala till Luleå kom fram först efter fyra vardagar.

Postutdelningen i Uppsala hade under 2015 och 2016 stora problem i samband med byte av lokaler, omgjorda utdelningsslingor och personalbrist. Men enligt Erika Ahlqvist har det blivit bättre, och borde inte spela in i det här fallet.

– Här skulle jag säga att någonting har inträffat. Någon transport som var sen in eller ett flöde in till terminalen som inte fungerade. Det är mera oflyt. Du skulle inte se den här situationen om du hade skickat ett större antal brev.

Postnord, som bildades 2009 när svenska Posten och Post Danmark gick samman, dras med stora finansiella problem. Sedan början av 2000-talet har runt en tredjedel av brevvolymerna i Sverige försvunnit, vilket i inneburit att miljarder kronor i intäkter försvunnit för postföretagen.

Problemen med postleveranserna de senaste åren har bland annat berott på att Postnord minskat personalstyrkan samt på att fler brev sorterats fel efter att maskinsortering införts, enligt tidigare analyser av postoperatörernas egen klagomålshantering och kvalitetsuppföljning, PTS.

Efter årsskiftet kommer Postnord inte ha samma krav på sig att leverera post som de har i dag. Efter ett regeringsbeslut ska Postnord istället dela ut 95 procent av inrikes brev under två dagar, istället för 85 procent under en dag.

LÄS MER: Postnord tar nya grepp för att klara julen

Erika Ahlqvist ansvarar för brevbäringen i Sverige hos Postnord. Foto: Postnord.

Postnord uppmanade Anders, 44, att åka tolv mil – för att hämta sitt paket

De som går in bland kommentarerna på Postnords Facebooksida möts av en vägg av klagomål och enstjärniga recensioner. Det handlar om allt ifrån försvunna och förstörda paket till nermejade brevlådor.

Anders Mattsson, 44 år, från Tidaholm är en av dem som utdelat ett enstjärnigt betyg till postoperatören.

– Det är tragiskt att det ska vara så svårt för dem, säger han.

Anders Mattsson hade beställt varor från ett företag i Gävle. En och en halv vecka senare fick han en påminnelse i brevlådan om att paketet låg i Skara.

– Jag är säker på att jag inte fått någon första avi. Dessutom hade de skickat paketet till en stad som ligger sex mil bort enkel väg.

I ett samtal med kundtjänsten hos Postnord fick han bekräftat att de hade gjort fel. Personen i kundtjänst lovade att omdirigera paketet så att det skulle komma fram till Tidaholm.

– Men nu är det tydligen tillbaka i Gävle. Det har gått tre veckor och jag har fortfarande inte fått mitt paket, säger Anders Mattsson.

Erika Ahlqvist på Postnord menar att man måste sätta klagomålen i perspektiv till antalet försändelser.

– Vi hanterar mellan sju och åtta miljoner brev varje dag, fem dagar i veckan, och runt 400 000 paket. Det är alltid olyckligt när det blir fel men det är inte konstigt med de volymerna. I absolut största utsträckning gör vi rätt, säger hon.

Anders Mattsson har drabbats av Postnords strul flera gånger. Foto: Privat

Så gjorde vi testet

Måndag 13 november: 110 brev skickades från och till 11 orter runt om i Sverige. På varje ort skickades tio brev till alla de övriga orterna. Breven var adresserade till privatpersoner som tog emot breven och som alla skrev upp vilken dag breven anlände.
Orter som var med i testet: Gällivare, Luleå, Gävle, Hedemora, Uppsala, Stockholm, Karlstad, Eskilstuna, Göteborg, Ronneby och Malmö.

Då kom breven fram: 

Tisdag 14 november: 99 av breven kom fram. De brev som inte kom fram var alla tio breven som skickades från Uppsala och brevet från Eskilstuna som skulle till Uppsala.
Onsdag 15 november: Sju brev från Uppsala kom fram till orterna Stockholm, Hedemora, Göteborg, Malmö, Karlstad, Gällivare och Eskilstuna. Brevet från Eskilstuna kom fram till Uppsala.
Torsdag 16 november: Två brev från Uppsala kom fram till Gävle och Ronneby.
Fredag 17 november: Det sista brevet från Uppsala kom fram till Luleå.

Så klarade Postnord testet:

– 99 brev, eller 90 procent av breven, kom fram efter en dag. Enligt postlagen ska Postnord leverera 85 procent av breven dagen efter de postats.

– 107 brev, eller 97,27 procent av breven kom fram efter två dagar. 109 brev, eller 99,09 procent av breven, kom fram efter tre dagar. Enligt postlagen ska Postnord leverera minst 97 procent av breven inom tre påföljande arbetsdagar.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om postnord post