Sitetalk.com

Sebastian Greenwood.

Svensk community tar till tupperwaretricket. Sitetalk.com vill bli ett Facebook med shopping.

Sitetalk bygger sedan i höstas på sin kombinerade webbutik och socialt nätverk. För att vinna användare från Facebook och andra nätverk lockar sajten med bonussystem och rabatter.

Idén påminner om ett tupperwareparty. Ju mer dina inbjudna vänner handlar för, desto större rabatt får du i företagets butik. Dessutom får användaren bonus på allt som vännernas vänner handlar i sju led.
– Vi kommer att vara första communityn som också är en e-handelsplattform. Vi kommer att sälja allt från elektronik till smink, säger Sebastian Greenwood som är projektledare för Sitetalk.

Men fortfarande är mycket oklart kring både affärsmodell och sajt.
– 2010 är ett produktionsår för oss, säger Sebastian Greenwood.

Trots det  vill han ha användare till sajten redan nu. Enligt företaget finns i dag cirka 160 000 registrerade personer. Förhoppningen är att locka nya användare med möjligheten att hamna högst upp i rabattpyramiden med möjlighet att bjuda in sina vänner innan någon annan gör det.

Bakom Sitetalk står Unaico med bland annat norrmannen Rune Evensen som varit på turné för att hitta investerare i Sitetalk. I en video riktad till potentiella investerare pratar han om att det ska vara redan kända varumärken som ska säljas på sajten.

Men Sebastian Greenwood vill inte berätta vilka eventuella partnerföretag som finns i dag. Själva sajten utvecklas av ett svenskt produktionsbolag, men planen är att anställa egna utvecklare och annan personal.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset