Kvinnor och mäns medlemskap i kundklubbar ser väldigt olika ut, visar en ny undersökning.
Kvinnor och mäns medlemskap i kundklubbar ser väldigt olika ut, visar en ny undersökning.

Kvinnor och män väljer att gå med i olika typer av kundklubbar, visar en ny undersökning. Kvinnor väljer oftare matkedjor och klädföretag, män mackar och teknikföretag.

Åtta av tio svenskar är med i en kundklubb, visar en ny undersökningen från marknadsundersökningsföretaget Yougov gjort på uppdrag av företaget Refunder.

ICA, Coop och Apoteket är de populäraste – men vilka typer av medlemskap män och kvinnor väljer skiljer sig stort åt, enligt siffrorna.

Kvinnorna har generellt medlemskap i fler kundklubbar och lojalitetsprogram, men det finns några områden där män i högre utsträckning är medlemmar; det gäller bensinmackar, teknikföretag och flygbolag. Företagen SAS, Norwegian, OK, Cirkle K, Preem, Elgiganten, K-rauta, Bauhaus, Siba och Mediamarkt har samtliga fler män är kvinnor som kundklubbsmedlemmar.

LÄS MER: Här hittar du bästa shoppingen i Stockholm

Den klassiska bilden av att kvinnor sköter matlagningen och i högre grad är intresserade av kläder, medan män är intresserade av teknik och i högre grad kör bil, förstärks om man jämför med kvinnornas kundklubbsmedlemskap.

Enligt statistiken är kvinnor oftare med i kundklubbarna hos matbutiker som ICA, Coop, Hemköp, Willys och klädföretag som H&M och Lindex. Även när det gäller leksaksföretaget BR är fler kvinnor än män medlemmar.

Den genomsnittliga personen som går med i flera olika typer av lojalitetsprogram är en kvinna som är tjänsteman och har högskoleutbildning, bor i Stockholmsområdet och är småbarnsförälder.

De som i minst utsträckning är med i olika kundklubbar är män som bor på landsbygden, som antingen är pensionärer eller studerar och inte har högskoleutbildning, visar undersökningen.

LÄS MER: Debatt: Jag önskar att yngre tog ansvar och konsumerade mindre 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset