Patric Nilsson på UD: "Jag har sett så otroligt många fall där det dels har blivit väldigt jobbigt"
Patric Nilsson på UD: "Jag har sett så otroligt många fall där det dels har blivit väldigt jobbigt"

Vad händer när olyckan är framme under en utlandssemester, och vilket stöd har man som resenär av svenska myndigheter? Det svarar Utrikesdepartementets presschef Patric Nilsson på.

Inför sin utlandsvistelse är det många som tecknar en reseförsäkring. Enligt svenska UD:s presschef Patric Nilsson är det viktigt att kolla upp exakt vad försäkringen gäller innan man reser iväg.

– Om man till exempel åker jetski och skadar sig under sin semester, kanske man har missat att försäkringsbolaget har rubricerat detta som oaktsamt beteende och inte täcker kostnaderna för din sjukhusvistelse. Ännu värre och dyrare blir det om man reser utanför EU och någonting skulle hända, säger han och fortsätter:

– Jag har sett så otroligt många fall där det dels har blivit väldigt jobbigt för personen, men också så otroligt kostsamt för att man har missat de små förberedelserna..

Allting som kan hända här hemma händer också på semestern

Under 2017 fick UD in över 3 000 ärenden där svenskar utomlands på ett eller annat sätt behövt deras hjälp i en utsatt situation.

– Allting som kan hända här hemma händer också på semestern, men det kan få helt andra konsekvenser utomlands. Vi har beredskap att hantera allt ifrån jordbävningar och terroristhot till att man ramlar och bryter armen vid semesterpoolen.

I andra fall har man missat att kolla upp så att passet man reser med är giltigt, vilket kan stöta på patrull vid vissa länders gränskontroller, menar han.

– Somliga länder kräver att passets giltighetstid sträcker sig till sex månader efter hemkomst, medan andra färre. Har man missat detta kan det bli rätt så dyrt för en hel familj.

UD avråder i dag från att åka till 50 länder, uppdelat på tre olika varningsnivåer. Foto: IBL

Vad kan ni hjälpa till med om olyckan väl är framme?

– Många gånger handlar det om att vi har kontakt med sjukhus lokalt och samtidigt kontakt med de anhöriga här hemma. Tillsammans med den berörda personen kommer vi fram till hur man hittar en lösning på det här problemet om man råkar ut för en olycka, vad det än kan vara. Ofta har vi också kontakt med personens försäkringsbolag för att reda ut vad man kan göra åt situationen, men försäkringsbolaget har det operativa ansvaret.

Åker man in trots vår avrådan kommer svenska UD:s möjligheter att hjälpa dig vara extremt begränsade

I vissa fall kan UD bistå med ekonomiska lån. Det är sista utvägen om man är berättigad och när allt annat är uttömt, säger Nilsson, och påpekar samtidigt att det är just ett lån som ska betalas tillbaka.

– Utöver det kan vi även underlätta med kontakter med myndigheter lokalt. Många gånger när det händer en svensk någonting så vänder sig lokala myndigheter till oss, så börjar vi hantera ärendet.

Avråder till resa av säkerhetsskäl

På UD:s lista över länder som ni avråder från att åka till finns nu närmare 50 länder med. Vad grundar ni de besluten på?

– Ofta är det inte hela länder vi avråder till, det kan vara en region eller ett gränsområde. Vi avråder till exempel från att åka till ett litet gränsområde i Thailand och inte hela landet. När vi gör en sådan typ av avrådan är det grundat på säkerhetsläget.

UD använder sig av varningsnivåer i tre steg: Avrådan från samtliga resor med uppmaning att lämna landet, avrådan från samtliga resor, samt den lägsta och vanligaste nivån; avrådan från icke nödvändiga resor.

Om man trots detta besöker någon av de avrådda platserna, vad har man för stöd från er då?

– Det som händer är att det dels får juridiska konsekvenser, din försäkring gäller inte om du åker in mot vår avrådan och vi kommer inte att betala. Men man ska veta att åker man in trots vår avrådan kommer svenska UD:s möjligheter att hjälpa dig vara extremt begränsade, snudd på omöjliga i vissa regioner, säger Patric Nilsson.

 

Det här kan UD hjälpa dig med:

– Ge reseinformation och reseråd per land.
– Ge råd om hur du kan lösa din situation om du hamnar i en nödsituation utomlands.
– Utfärda ordinarie eller provisoriskt pass.
– Ge råd om hur du för över pengar från egna konton.
– Kontakta anhöriga, försäkringsbolag, läkare, bank och myndigheter i Sverige.
– Hjälpa och vägleda dig i kontakten med lokala myndigheter i landet.
– Ge ett ekonomiskt lån för att kunna återvända
till Sverige i en nödsituation när alla andra möjligheter är uttömda.
– Ge information, råd och stöd i en större krissituation.
– Om du grips av polis eller hamnar i fängelse kan de bevaka så att du får en offentlig försvarare och begära att få besöka dig i fängelset.
– Vid dödsfall utomlands håller de kontakt med anhöriga och hjälper dem med praktiska frågor.

Det här kan UD inte hjälpa dig med:

– De har ingen bank-, tolk- eller översättningsservice.
– De ger inte allmän turistinformation eller ordnar ditt boende och uppehälle utomlands.
– De betalar inte dina skulder, borgen, böter eller advokat.
– De bekostar inte hemtransport av kista/urna vid dödsfall utomlands.
– De kan inte påverka andra länders in- och utresebestämmelser om du nekas in- eller utresa.
– De kan inte ingripa i andra länders rättsprocesser.
– Om du grips av polis eller hamnar i fängelse utomlands kan de inte ordna särbehandling av dig för att du är svensk.

Källa: UD

Fakta:

Namn: Patric Nilsson
Bor: Stockholm
Från: Varberg
Ålder: 39 år
Yrke: Presschef på svenska Utrikesdepartementet

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om resor