Få bryr sig om årets julklapp, visar undersökning.
Få bryr sig om årets julklapp, visar undersökning.

Bara 2 procent av svenska folket anser att årets julklapp påverkar dem när de handlar julens klappar. Det visar en undersökning.

Siffrorna från Yougov visar att årets julklapp har liten påverkan på svenskarna julhandel. Bara 6 procent har vid något tillfälle valt att köpa årets julklapp och endast 5 procent svarar att de fått årets julklapp i just julklapp. 24 procent av de svarande minns inte om de köpt årets julklapp vid något tillfälle.

94 procent svarar att årets julklapp inte har någon som helst påverkan på deras julklappsinköp.

LÄS MER: Begagnade kläder Årets julklapp 2018

Årets julklapp har presenterats varje år sedan 1986, och kriterierna för den produkt som utnämns är att den ska vara en nyhet som väckt intresse under året, förväntas sälja i stort antal samt representera den tid vi lever i. I går presenterade HUI research vad som blir årets julklapp och i år föll valet på ”det återvunna plagget”.

Årets julklapp genom tiderna.

1988 Bakmaskin 2003 Mössan
1989 Videokameran 2004 Den platta tv:n
1990 Woken 2005 Ett pokerset
1991 CD-spelaren 2006 Ljudboken
1992 TV-spelet 2007 GPS-mottagaren
1993 En doft (parfym) 2008 En upplevelse
1994 Mobiltelefonen 2009 Spikmattan
1995 CD-skivan 2010 Surfplattan
1996 Internetpaketet 2011 Den färdigpackade matkassen
1997 Det elektroniska husdjuret 2012 Hörlurarna
1998 Dataspelet 2013 Råsaftcentrifugen
1999 Boken 2014 Aktivitetsarmbandet
2000 DVD-spelaren 2015 Robotdammsugaren
2001 Verktyget 2016 VR-glasögonen
2002 Kokboken 2017 Elcykeln

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om julen