Att vara feminist är den vanligaste identitetsmarkören för unga kvinnor, visar Ungdomsbarometerns undersökning.
Att vara feminist är den vanligaste identitetsmarkören för unga kvinnor, visar Ungdomsbarometerns undersökning.

Feminist, livsnjutare och hundmänniska. Det identifierar sig unga kvinnor mest som, enligt den senaste undersökningen från Ungdomsbarometern.

Under valet 2018 kan partierna för första gången få röster från personer födda på 00-talet.

Ett sätt att nå de yngsta väljarna kan vara att förstå hur unga identifierar sig själva, en utveckling som följs av Ungdomsbarometern som varje år gör undersökningar i åldersgruppen 15-24 år.

2013 angav de unga kvinnor som svarade på enkäten att de främst såg sig själva som bokmalar, miljövänner och storstadsmänniskor. De unga männen uppgav att de i första hand såg sig själva som gamers, prylnördar och sportfantaster.

I de unga männens lista har nu prylnörd på andraplatsen bytts ut mot livsnjutare. Dagens unga kvinnor identifierar sig i stället främst som feminister, följt av livsnjutare och hundmänniskor.

LÄS MER: Här är riksdagsledamöternas förmåner – från gratis bostad till guldkort på SJ

Just antalet unga kvinnor som identifierar sig som feminister har ökat stort, och fördubblats under de senaste fyra åren.

Ungdomars intresse för politiska frågor har ökat över tid, visar undersökningen. 2002 uppgav 28 procent att de var intresserade av politik och samhällsutvecklingen. I den senaste undersökningen hade den siffran stigit till 42 procent.

Fler unga tycker även att samhällsutvecklingen går åt rätt håll jämfört med två år tidigare.

De som är positivt inställda till samhällsutvecklingen tycker att det främst beror på utvecklingen gällande jämställdhet mellan könen och miljö- och klimatfrågor. Terrorism och rasism är de främsta anledningarna till att unga tycker att samhällsutvecklingen går i fel riktning.

Men trots ett ökat engagemang kan partierna ha svårt att nå de yngsta väljarna. Nästan varannan ung har lågt förtroende för politiska partier, enligt undersökningen.

Fotnot: Ungdomsbarometern genomförts årligen med svarande mellan 15 och 24 år. Den senaste studien genomfördes i oktober-november 2017 och bygger på 23 132 intervjuer.

LÄS MER: 13 röster: De kommer styra Sverige efter valet

Viktigaste samhällsfrågorna för unga

  1. Ökad jämställdhet mellan könen (46 procent)
  2. Miljö och klimat (45 procent)
  3. Ökade resurser till sjukvård och omsorg (44 procent)
  4. Att motverka rasism (41 procent)
  5. Ökade resurser till skolan (35 procent)
  6. Minskad arbetslöshet (33 procent)
  7. Motverka/förebygga terrorism (27 procent)
  8. Ökade resurser till polisen (26 procent)
  9. Förbättrad integration (25 procent)
  10. Invandring (22procent)

Källa: Ungdomsbarometern.

LÄS MER: Yougov: Stödet för Socialdemokraterna minskar

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset