Lotta Imberg

– Man ska njuta av midsommar. Att slarva en dag är inte hela världen, säger Sussi Gustafsson.  

På midsommar vill vi gärna äta och dricka gott. Men bordet dignar av fettfällor som faktiskt är ganska enkla att undvika, utan att det för den sakens skull blir trist och torftigt.
– Det man kan tänka på är storleken på portionerna, säger Sussi Gustafsson, dietist på Akademiska barnsjukhuset i Uppsala.
Hon säger att man kan tänka precis som när man äter en vanlig trerättersmiddag. Sill och potatis är förrätt, det grillade huvudrätt och jordgubbarna med glass efterrätt. Ta alltså inte full portion av samtliga rätter.

POTATIS NYTTIGT
– Inlagd sill och matjessill är de bästa alternativen. Den sill som ligger i sås är något energirikare. Sedan ska man inte vara rädd för att äta potatis, som är en jättenyttig och bra kolhydratkälla.
Kyckling- eller laxfilé är bra grillmat, och i stället för potatissallad gjord på majonnäs kan man göra en hemlagad med vinägrett. Goda och nyttigare såser är tsatsiki och guacamole. Till jordgubbarna kan man välja mjölk eller glass i stället för grädde.
Det man kanske inte tänker på är de flytande kalorierna. Dricker man två glas vin och några nubbar är man snabbt uppe i vad som energimässigt motsvarar en hel lunch.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset