Om samhället känner hopp om unga och unga känner hopp om samhället, då blir det lättare att skapa en hållbar värld. Det menar vd:n för ungdomar.se, Kim Jakobsson, som vill uppnå just den effekten med gymnasieturnén we_change.

De senaste tre åren har projektet we_change, som drivs av Ungdomar.se, besökt unga från över 70 svenska gymnasieskolor för att diskutera hållbar utveckling. Målet är att få unga att vilja förändra världen till det bättre, och med på turnén finns företag som Coca Cola, IKEA och Returpack. En av nyckelpersonerna i projektet är vd:n för Ungdomar.se, Kim Jakobsson.
– Företaget har förändrats mycket sedan jag började. Från början var det bara en digital plattform, vi var inte den samhällsaktör vi är i dag.
Ungdomar.se har enligt Kim Jakobsson sedan starten 2000 haft som mål att skapa ett schyst samhälle där unga tas på allvar, inkluderas och får uppmuntran och stöd i vardagen. Under 2012 började redaktionen märka att många användare på sajtens diskussionsforum uttryckte oro kring klimatet.
– De undrade hur företag påverkar utvecklingen och ställde sig frågan om vi ens kommer att ha en planet att leva på i framtiden.
Tillsammans med kollegorna kläckte Kim Jakobsson idén till Hållbarhetsturnén, där aktörer från näringslivet och kommuner besöker gymnasieskolor och berättar om sitt hållbarhetsarbete och vad man faktiskt gör för att bidra till en bättre värld. Flera stora aktörer hakade på turnén, som numera går under namnet we_change, och som är en två timmar lång inspirationsshow för gymnasieelever där studenterna har möjlighet att grilla representanterna, under ledning av inspiratörerna Milad Mohammadi och Sofia Lindman.
– Tanken är att skapa ett vasst och konstruktivt samtal mellan unga människor och stora samhällsaktörer. Vi vill att unga ska känna att de kan vara med och förändra världen, och att företag ska känna sig utmanade att utvecklas, säger Kim Jakobsson, som tycker att de gymnasieelever hon träffar har stor medvetenhet om klimatutvecklingen.
– Det märks att det har skett mycket de senaste åren. Unga har mer kunskap i de här frågorna och är mer kompetenta i att uttrycka sin åsikt än vad jag kan minnas att jag själv var i 18-årsåldern. Samtidigt är det viktigt att förstå att alla kanske inte vill förändra världen som tonåringar, utan att det finns saker som känns mer relevanta då. Men förhoppningsvis har vi sått ett frö, säger hon och tillägger att det finns en studie från Örebro universitet som beskriver dagens unga som ”en generation i standby”.
– De är engagerade, men hälften av dem är inte organiserade. En undersökning genomförd på de unga som deltagit i we_change visar också att 87 procent av vår målgrupp tycker att hållbar utveckling är mycket viktigt, men att de samtidigt känner att de inte har förutsättningar att påverka. We_change är ett sätt att få saker att hända, säger hon, och förklarar att hon redan har sett ringar på vattnet.   ,
– Det är allt från att två unga tjejer har analyserat sitt kiss för att se hur mycket kemikalier de får i sig, till att några elever på Jensen gymnasium Södra i Stockholm har startat ett projekt för att skapa fler gröna sommarjobb. Dessutom har IKEA bjudit in 17-åriga Jens som vann we_change challenge 2013 till Älmhult för att vara med i deras designteam för hållbara lösningar.
Kim Jakobsson kallar de två åren som projektet har pågått för en ”intensivkurs”.
– Jag var inte engagerad i stora frågor förut, utan ägnade mig mycket åt sport och resor. Men efter att ha jobbat med det här vill jag fortsätta arbeta med saker som känns meningsfulla ur ett större perspektiv.
Den första utmaningen i projektet var att få företag att ställa upp.
– En del slängde på luren i örat på mig. Nyckeln är att få till personliga möten. Även multinationella företag består av människor, och människor går att påverka.
Kraven på företagen som är med i we_change är att de ska jobba aktivt med hållbarhet, vara modiga och transparenta i sitt arbete, att de fysiskt ska följa med på turnén och att de ska besvara ungas frågor.
– Samtidigt så håller vi inte våra samarbetspartners om ryggen, utan de får stå för sitt eget arbete. I framtiden vore drömmen att ha ett kontrakt där företagen lovar att förbättra sättet de inkluderar unga i sin verksamhet, till exempel genom att anställa unga eller skapa ett ungdomsråd till ledningsgruppen, säger hon, och tillägger att hon vill att politiker ska få upp ögonen för projektet ytterligare.
– Vi vill också jobba mer långsiktigt med aktiviteter utspridda över hela året, och bli bättre på att mäta vad vi åstadkommer.
Sedan hon började med we_change har Kim Jakobsson också förändrat sina egna vanor: hon shoppar mindre och tänker sig för innan hon bokar resor.
– Samtidigt går det inte att leva helt hållbart som individ. Det krävs en systemförändring. Mycket positivt händer på området, men det är så oerhört komplext och går alldeles för långsamt i dag. Om vi försöker bygga en brygga mellan generationer, företag, organisationer, regeringar och så vidare tror jag att det kommer att bli lättare att tackla de stora utmaningarna vi står inför.
Om tio år hoppas Kim Jakobsson att klimatdiskussionen är mindre dramatisk.
– Jag hoppas att vi inte längre kommer att prata om att rädda världen, utan att vi kommer att se på hållbarhet på ett positivt sätt och framförallt som en naturlig del av samhällsutvecklingen.
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset