Kristin Wiklund, 23, från Gävle tränar bort litet av julmaten på löpbandet
Kristin Wiklund, 23, från Gävle tränar bort litet av julmaten på löpbandet

- undvik panik och det blir lättare än du tror

JIM ROSLUND Det har nu gått 4 dagar på det nya året och det har för många blivit dags att börja infria sitt nyårslöfte. Om man under januari sticker in näsan i gymmet eller spinninglokalen märker man att det årets absolut mest folktäta period.

Att under januari månad träna som en galning är dock inte rätt metod för att uppnå sin drömform, snarare tvärtom. I allt för många fall slutar det med att vi i februari redan hunnit tappa gnistan, upplever att det tar för mycket tid samt blir övertränade. Ganska snart börjar vi istället planera 2008 års nyårslöfte. För att lyckas måste vi våga stå emot panikkänslan och använda vårt sunda förnuft.

• Börja med att:
1. Tydligt definiera ditt slutliga mål (både fysik och tidpunkt)
2. Sätt upp delmål där du kan utvärdera och bekräfta ditt upplägg
3. Fastställ ett kostprogram
4. Fastställ ett träningsprogram

När du gjort detta kommer du märka att det inte längre känns så jobbigt att ta tag i sin fysik. Inte minst kommer det kännas skönt att du under januari inte behöver bosätta dig på gymmet. Du kommer se en långsiktig plan där du inte behöver stressa, och som visar hur du lugnt och metodiskt kommer kunna nå ditt mål.

Det är betydligt svårare att börja slarva när du på förhand har planerat när, var och hur du ska träna och äta. Om du dessutom hittar en vän som vill uppnå samma mål skapar du dig ytterligare förutsättningar och riktigt bra motivation.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset