"Företag med stora ekonomiska muskler som vill prata värderingar är faktiskt skyldiga att vara snabba, välplanerade och stå pall när det blåser", skriver Nina Åkestam.

På senaste tiden har flera organisationer drabbats av ett nytt meteologisk fenomen: hatstormen. Först ut att hatstormas var Audi, som i en kampanj samarbetade med feministiska profilen Kakan Hermansson. Kort därpå följde Unionen, som ville synliggöra manliga härskartekniker på arbetsplatser. Senast, och sorgligast, drabbades Åhléns som hade postat en bild på en mörkhyad pojke i luciakläder på sociala medier.

Jag skulle personligen inte kalla en handfull högljudda näthatare för en storm men de här tre exemplen visar tydligt hur omogna många varumärken är när det gäller att hantera sina egna kanaler. I samtliga exempel fick hatiska och kritiska kommentarer stå kvar, oemotsagda, på företagens egna Facebooksidor. Efter ett tag modererades de men då alldeles för försiktigt.

LÄS MER: Nina Åkestam: ”Vi kommer inte försvinna i tysthet – vi kommer bjuda på motstånd”

Jag försöker föreställa mig att en människa skulle stå i entrén till Åhléns och skrika samma saker som skrevs i kommentarsfältet. Hen skulle bli ivägskickad direkt, med eller utan hjälp av väktare. Man får säga vad man vill hemma eller på allmänna platser men man kan inte räkna med att få göra det i en butik. Inte minst för att det stör alla de som faktiskt är där för att handla.

Precis samma sak måste gälla företags sociala medier. Det finns noll anledningar att låta kritik (eller än mindre, hat) stå kvar där. Man går in direkt, klickar ”delete” och så är saken ur världen. Det handlar inte bara om att ta hand om det egna varumärket och de egna kunderna, utan också om människoliv. Människor som varumärkena samarbetar med måste vara trygga och uppbackade, inte bara användas som indragare för att sedan lämnas vind för våg så fort kritiken kommer.
Audi visade särdeles dåligt omdöme när de avbröt kampanjen med Kakan. Den självklara reaktionen borde ha varit att stå upp för sitt beslut och helt enkelt säga att om någon vill sälja sin bil på grund av detta, då var de nog ingen önskvärd Audikund till att börja med. Åhléns har varit betydligt bättre på att stå fast vid sina värderingar, men gjorde bort sig genom att vara sega och slappa med modereringen av kommentarer. Till slut fick barnmodellens föräldrar begära att bilden togs ner. Unionens kampanj var den enda som fortsatte som planerat, säkert mycket beroende på att deras ambassadörer (varav jag själv var en) alla var offentliga personer som är vana vid rasistiska och sexistiska angrepp.

Unionen själva var dock i mitt tycke långsamma och otydliga både med moderering av kommentarer och i bemötandet av kritiken. Självklart ska ansvar läggas där det hör hemma. Rasism är orsaken till rasistisk hat, inget annat. Men företag med stora ekonomiska muskler som vill prata värderingar är faktiskt skyldiga att vara snabba, välplanerade och stå pall när det blåser.

Jul. Har sällan känt ett så stort behov av ledighet och lugn.

Mörker. Har sällan känt ett så stort behov av bara lite mer dagsljus.

LÄS MER: Nina Åkestam: Sluta skäm ut er, män – ibland har ni helt enkelt fel”

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset